ماسک سه بعدی چیست؟

ماسک‌های تنفسی کاربردهای متفاوتی دارند و به دلایل و در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. بعضی از این ماسک‌ها جهت جلوگیری از ورود آلاینده‌های موجود در هوا به کار می‌روند و

در مواقع آلودگی تا حد زیادی مانع از ورود این ذرات به ریه می‌شوند. نوعی دیگر از ماسک‌ها، یعنی ماسک‌های سه لایه جراحی،

بیشتر استفاده‌ پزشکی و بهداشتی دارند و از گذشته در عمل‌های جراحی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها از انواع آنها می‌شده است. 

همچنین این روزها با توجه به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا، استفاده از ماسک به یکی از مهم‌ترین الزاماتی تبدیل شده است که هر فرد باید به آن مقید باشد.

در واقع اثبات شده است که استفاده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از انتشار این ویروس بسیار مؤثر باشد.

بنابراین لازم است که هر فرد در صورت حضور در مکان‌های عمومی، حتما از ماسک استفاده کند تا از شیوع بیشتر این بیماری و دیگر انواع بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود. 

ماسک سه بعدی هم نوعی ماسک‌ تنفسی است که برای جلوگیری از انتشار انواع ویروس‌ها به کار می‌رود. نوع کاربرد آن مانند دیگر ماسک‌های سه لایه‌ی جراحی است ولی طراحی و مواد استفاده شده در آن،

ماسک سه بعدی را به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های ماسک تبدیل کرده است. در ادامه به مزایای استفاده از ماسک سه بعدی می‌پردازیم.  

نحوه برداشتن ماسک سه بعدی

همانند گذاشتن ماسک بر روی صورت، برداشتن آن هم مهم است. زیرا در صورت هرگونه تماس ممکن است ویروس بر روی دست شما بنشیند و مشکل‌ساز شود. بنابراین به مراحل زیر دقت کنید و آنها را انجام دهید:

  1. ابتدا باید مراقب باشید که ماسک را با کف دست و از بخش جلویی که آلوده است، برندارید. چون تمام ویروس‌ها و آلودگی‌ها بر روی آن قسمت می‌نشینند و با یک لمس به دست شما می‌چسبند. شما ممکن است متوجه آنها نشوید و حتی برای شما خطرناک هم شود. بنابراین باید ماسک سه بعدی را از قسمت بند پشت گوش بگیرید.
  2. توصیه می‌شود که در صورت وجود پلاستیک، اول ماسک را درون آن بگذارید و سپس در داخل سطل زباله قرار دهید تا از عدم انتشار ویروس‌ها و برخورد با دست باقی افراد کاملا خیالتان راحت شود.
  3. در صورت وجود آب و صابون یا محلول‌های ضد عفونی کننده، بهتر است بعد از درآوردن ماسک دستان خود را بشویید. 

آزمایش نشتی ماسک سه بعدی

اگر بخواهید از قرار گرفتن درست ماسک سه بعدی بر روی صورت خود مطمئن شوید، پیشنهاد می‌کنیم که تست زیر را انجام دهید:

 یک بازدم عمیق انجام دهید. در این حالت باید فشار درون ماسک به وجود آید و برآمده شود. سپس یک دم عمیق انجام دهید، اگر فشار منفی در ماسک وجود داشت، یعنی ماسک به طرف داخل جمع شد، در این صورت ماسک به نحو مناسب روی صورت شما قرار گرفته است.

در صورتی که هنگام تست متوجه نشتی شدید و همه چیز مثل بالا پیش نرفت، باید ماسک را دوباره تنظیم کنید. ممکن است نشتی از لبه‌های آن باشد که در این صورت باید بندهای پشتی را تنظیم کنید. البته تمامی این مراحل خیلی سریع انجام می‌شوند و ممکن است حتی یک دقیقه هم طول نکشند. ولی اگر شما آنها را درست انجام دهید، تا حد زیادی به محفاظت از بدن خود کمک خواهید کرد. 

نظر برای “ماسک سه بعدی چیست؟ نحوه استفاده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *