خود کنترلی در دیابت نوع 2

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ رایگان کتاب

نویسنده:محمد مهدی حیدری سورشجانی

دیابت بیماری است که خون بدن نمی تواند گلوکز را در دریافت یا بدن آن را ذخیره کند. در واقع گلوکز* ساده ترین و فراوان ترین حالت قند است که پس از تجزیه نشاسته یا گلیکوژن در بدن وارد سلول می شود . اکسیژن و سلول با سوختن در سلول باعث تامین نیاز انرژی بدن می گردد. یا کربن آن به عنوان مواد مورد نیاز برای ساختن مواد آلی در بدن مثل لیپید (چربی)،آمینو اسید (واحد های سازنده پروتئین ) و نوکلوئیک اسید یا نوکلوتید* استفاده می گردد.

انواع دیابت

دیابت انواع مختلفی دارد .از نوع 1 و 2 و بارداری و……است.در حال حاضر نود درصد افراد دچار نوع 2 آن می شوند. نوع 1 ارثی است و لازم به ذکر است که افراد خیلی کمی به طور ارثی  دچار نوع 1 می شوند،یعنی نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کنند و آنهارا ازبین می  برند.

خود کنترلی در دیابت نوع 2 به کمک انسولین

این سلول ها به صورت پراکنده، در جزایر لانگر هاوس در لوز المعده واقع شده  که می توانند  انسولین ترشح می  کنند.  انسولین به خون می رسد و پاسخ به افزایش قند خون است که باعث تغیر تراوایی نسبت به مولکول گلوکزی  شود.

عوارض افزایش گلوکز

اگر گلوکز خون یا قند خون بالا باشد و انسولین ترشح نشود ،باعث ایجاد بیماری های جدی  قلب وعروق خونی ، ضعف بینایی در بلند می باشد . حتی در کوتاه مدت بالا بودن قند خون باعث نابینایی می شود.همچنین باعث اختلال در سیستم عصبی و نورون ها ، نارسایی کلیه و قطع پا و اندام تحتانی می شود

                         انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ رایگان کتاب 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *