طراحی جلد کتاب

انتشارات دانشیاران

عناصر تشکیل دهنده جلد کتاب

برای طراحی جلد کتاب .باید از بخش‌های مختلف جلد کتاب و محتوای آن اطلاع داشته باشید؛ عناصر تشکیل دهنده جلد کتاب شامل موارد زیر است:

روی جلد

عناصر تشکیل دهنده روی جلد کتاب شامل : نام کتاب ، سوتیتر که توضیحی است در مورد موضوع یا نام کتاب، تصاویر احتمالی انتخاب شده برای روی جلد یا فرم والمانهای طراحی شده برای روی جلد کتاب به همراه رنگ‌ها، نام نویسنده یا گرداوری کننده کتاب، نام مترجم احتمالی، نام ناشر کتاب، تعداد دفعات چاپ کتاب (چاپ اول، دوم ، …).

عطف

عطف کتاب نیز محتملا باید حاوی اطلاعات روی جلد باشد. زیرا همانطور نوشتیم هنگام قرار گیری کتاب در کتابخانه، این عطف کتاب است که دیده میشود. بنابراین باید اطلاعات نام کتاب، نویسنده ، ناشر و تعداد چاپ آن مشخص گردد.

پشت جلد

پشت جلد قسمتی است که معمولا برای تبلیغات کتاب استفاده می گردد و طراحی آن و المانهای تشکیل دهنده آن کاملا اختیاری و سلیقه ای می باشد. معمولا برای جلب نظر مخاطب، قسمت مفید یا خوانندی کتاب به صورت چند خط، در پشت کتاب چاپ می شود. گاهی هم اطلاعات و سوابق نویسنده کتاب برای ایجاد انگیزه از خرید کتاب در آن لحاظ می گردد.

طراحی روی جلد کتاب

قبل از هر چیز در طراحی جلد کتاب، باید با توجه به محتوا و خاطبان کتاب به ایده‌پردازی پرداخت تا ذهنیت طراح برای طراحی آماده باشد و مسیر مشخص را پیش رو داشته باشد. قطعا در طراحی های حرفه‌ای، صرف نشستن پشت سیستم کامپیوتری و کار با نرم افزار نمی تواند خروجی خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

نکات مفید در طراحی جلد

در طراحی جلد، محدودیت اجرایی برای خود قائل نباشید و با توجه به محتوا و مخاطب کتاب سبک‌های مختلف گرافیکی را بررسی کنید.

گاهی طراحی جلد تنها به صورت نوشتاری یا تایپوگرافی انجام می‌شود و از تصویر در آن استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال این نوع سبک از طراحی برای کتابهای مذهبی بیشتر استفاده می‌شود، البته هیچ محدودیتی وجود ندارد. استفاده از این سبک بدون استفاده عناصر تصویر و شخصیت های داستانی برای کتابهای کودکان توصیه نمی‌شود.

انتخاب رنگ طرح جلد

در انتخاب رنگ کتاب سعی کنید. با توجه به محتوا با شناخت و روانشناسی رنگ‌ها این‌کار را انجام دهید. تا نتیجه مطلوب‌تری را به دست آورید.

می‌توان رنگ روی جلد را یکدست با بقیه قسمت های کتاب در نظر گرفت. یا روی جلد را کاملا مجزا از پشت آن طراحی کرد.

تصویر

استفاده از تصاویر و عکس بیشتر در کتابهای عمومی یا اصطلاحا public استفاده می‌شود. و از اشکال و فرم‌ها می‌توانید در طراحی جلد کتابهای غیر پابلیک استفاده کنید، البته هیچ اجباری برای این موضوع وجود ندارد و اختیاری است.

نکته مهم

در طراحی روی جلد آنست که بهتر است. المان‌های موجود در روی جلد به سمت داخل کتاب سوق داده شوند. و جهت دار باشند تا از نظر روانی خواننده به باز کردن کتاب و دیدن داخل کتاب ترغیب شود.

۳ دیدگاه برای “طراحی جلد کتاب

  1. He Makes Money Online WITHOUT Traffic!

    Most people believe that you need traffic to profit online…
    And for the most part, they’re right!
    Fact is.. 99.99% of methods require you to have traffic.
    And that in itself is the problem..
    Because frankly, getting traffic is a pain in the rear!
    Don’t you agree?
    That’s why I was excited when a good friend told me that he was profiting, but with ZERO traffic.
    I didn’t believe him at first…
    But after he showed me the proof, it’s certainly the real deal!
    I’m curious what your thoughts are.
    Click here to take a look >> https://bit.ly/3mOAfVp
    Please view it before it’s taken down.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja