علی و نهج البلاغه

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر نهج البلاغه 09201383718

نَهجُ البَلاغه برگزیده‌ای از گفته‌ها، نامه‌ها و نوشته‌های حکیمانه امیرالمومنین(ع) است که سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری آنها را جمع‌آوری کرد. این کتاب به دلیل محتوی. غنی و بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» (برادر قرآن) نام‌گذاری شده است. برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت. نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها.نامه‌ها.کلمات قصار دسته بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه‌‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

ابن ابی الحدید معتزلی نسبت. دادن این کتاب به حضرت علی(ع). را صحیح می‌دانند. و معتقدند که سید رضی فقط این سخنان را جمع آوری کرده است. برخی از علمای شیعه. برای اثبات صحت سخنان و کلمات نهج البلاغه کتاب‌های متعددی. در مورد اسناد و مدارک نهج‌البلاغه نوشته‌اند.

ترجمه نهج ا لبلاغه

نهج‌البلاغه به ۱۸ زبان ترجمه شده است. شرح‌ها و مستدرکات. متعددی نیز در مورد. نهج‌البلاغه نقل شده . که برخی تعداد آن‌ها. تا حدود ۳۰۰ عنوان بیان کرده‌اند.

نهج‌البلاغه در دوران معاصر مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در مورد آن کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های متعددی تالیف شد. برخی ادعا کرده‌اند که نهج‌البلاغه یکی از کتاب‌هایی است که در عصر حاضر همواره در کنار قرآن در خانه‌‌های شیعیان یافت می‌شود. همچنین در این سال‌ها کنفرانس‌ها. و همایش‌های متعددی از طرف سازمان‌ها. و نهادهای مختلف در مورد نهج‌البلاغه. برگزار گردیده  است. علاوه بر این، رشته‌ای با عنوان نهج‌البلاغه. در مقطع کارشناسی ارشد. تدوین  و مربیان و معلمان زیادی. با هدف ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه،

 

علی و نهج البلاغه

             انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر نهج البلاغه 

09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *