خرید کتاب زیارت امین الله جهت وقف

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب09201383718

خرید کتاب زیارت امین الله جهت وقف

وقف:

وقف، تجارتی سودمند است که حتی بعد از مرگ، صاحبش را بهره‌مند می‌گرداند. هرکس دلش می‌خواهد بیشترین سود و بهره را از ثروت و دارایی‌اش ببرد، باید در این سرمایه‌گذاری کم‌نظیر مشارکت کند.

تجارتی سودمند در بازار دنیا :

هیچ تاجری تمام ثروت و دارایی‌اش را خرج زندگی روزمرۀ خود نمی‌کند، بلکه تنها به مقدار لازم خرج می‌کند و بقیۀ ثروت خود را سرمایۀ تجارتش قرار می‌دهد. از سوی دیگر، آگاهی از فوت‌وفن کاسبی، لازمه و شرط تجارت است. کاسبِ موفق کسی است که شیوۀ دادوستد و تجارت در بازار را بلد باشد؛ باید بداند با چه کسانی خریدوفروش کند و روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کند تا بهترین و بیشترین سود را به دست بیاورد.

همۀ ما انسان‌ها، در هر شغل یا لباسی که باشیم، در بازاری مشغول کسب‌وکار هستیم؛ این را امام هادی (ع) در کلامی نورانی و حکیمانه بیان کرده است:

اَلدُّنْیَا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ؛ دنیا بازاری است که عدهای در آن سود می‌برند و عدهای زیان می‌بینند.

آری؛ دنیا بازار و محلی برای تجارت است. اگر کسی زرنگ باشد و قوانین تجارت را در این گذر رعایت کند، می‌تواند بالاترین سودها را از آنِ خود کند. اگر هم دلالان و کاسب‌نمایان او را فریب دهند، بیچاره و ورشکسته می‌شود.

سخنی زیبا از امیر المومنین(ع):

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حدیثی زیبا محروم واقعی در بازار دنیار را این‌گونه معرفی می‌کند:

إنَّ العَبدَ إذا ماتَ قالَتِ الملائکهُ: ما قَدَّمَ؟ و قالَ النّاسُ: ما أخَّرَ؟ فقَدِّموا فَضلاً یَکُن لَکُم و لا تُؤخِّروا کَیلا یکونَ حَسرَهً علَیکُم؛ فإنَّ المَحرومَ مَن حُرِمَ خَیرَ مالِهِ، والمَغبوطَ مَن ثَقَّلَ بالصَّدَقاتِ والخَیراتِ مَوازینَهُ؛ هرگاه بنده بمیرد، فرشتگان می‌گویند: چه پیش فرستاد؟ و مردم می‌گویند: چه بر جای گذاشت؟ پس، زیادی مال خود را پیش فرستید، تا برای شما باشد و بر جای نگذارید تا مایۀ حسرت شما گردد؛ زیرا محروم کسی است که از خیر و منفعتِ مال خود محروم بماند و سعادت‌مند کسی است که ترازوهای اعمالش از صدقات و خیرات سنگین شود.

در بازار دنیا، «وقف» یکی از تجارت‌‌های پرمنفعت به شمار می‌رود. وقف، تجارتی سودمند است که حتی بعد از مرگ، صاحبش را بهرهمند می‌گرداند؛ این نوید را پیامبر مهربانمان داده و فرموده:

إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ؛ هنگامی که مؤمنی از دنیا برود، پروندۀ اعمالش بسته می‌شود، مگر در سه مورد: 1. صدقهای (وقف) که بعد از مرگ نیز جریان دارد؛ 2. دانشی که از خود به جای گذاشته است و پس از مرگ نیز از آن استفاده می‌شود؛ 3. فرزند صالحی که برای او دعای خیر می‌کند.

 
شما نگاه کنید شاه عباس، همه چیزش را از دست داد. کلاهش، تختش، تاجش، خانم‌هایش، حرم‌سرایش، قالی‌ها و پرده‌هایش، فقط از شاه عباس کاروانسراهایی که در راه کربلاست باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *