خواص ماش

کاهش میزان کلسترول

یکی از مهمترین خواص ماش، کاهش میزان کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده ¬اند، آنتی ¬اکسیدان ¬های موجود درماش از ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون جلوگیری می کنند.

از دیگر خواص ماش، کنترل و کاهش میزان التهاب است که می  تواند از قلب در برابر بیماری ¬های قلبی محافظت کند.

کاهش فشار خون

تحقیقات درباره این دانه نشان داده¬ اند که پپتید‌های موجود در آن می  توانند باعث کاهش تحرک عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون  شوند

فزایش تحرک عروق موجب افزایش فشار خون می شود.

مبارزه با سرطان و جلوگیری از گسترش آن

ماش دارای آنتی  اکسیدان های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با سرطان کمک می  کند. مطالعات نشان می  دهند که این دانه دارای خاصیت ضد توموری است و از DNA در برابر آسیب ها و جهش  ها محافظت می ¬کند.

جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و درمان آن

مطالعات در این زمینه نشان داده  اند که ماش می  تواند گلوکر خون، کلسترول تام و سطح تری  گلیسرید را کاهش دهد. این امر در افزایش پاسخ به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثر است.

فراهم کردن پروتئین  های بدن

ماش شامل پروتئین  های گیاهی است.

پروتئین  های گلوبولین و آلبومین حدود ۸۵ درصد از مجموع اسیدآمینه  های موجود در این گیاه را تشکیل می  دهند.

ماش برای افرادی که گیاه  خوار هستند و به دنبال پروتئین های گیاهی می‌باشند، بهترین گزینه است.

افزایش سطح ایمنی بدن

مواد مغذی موجود در ماش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که به افزایش توان سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس  ها و باکتری ها کمک می ¬کنند.

فراهم کردن مواد مغذی ضروری بدن

ماش شامل ویتامین  ها و مواد معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند.

فولات موجود در این دانه نقش مهمی در سنتز DNA، تعادل هورمونی، عملکرد های شناسایی بدن و تولید مثل دارد. هم چنین منیزیم موجود در آن به ترمیم بافت  های عضلانی و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

سلامت و زیبایی بدن

ماش یکی از سالم‌ترین منابع پروتئین گیاهی است. مطالعات نشان داده اند که ماش به فعالیت‌های بیولوژیکی از جمله آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد التهاب و اثرات ضد فشار خون و تومور کمک فراوان می‌کند. این دانه غنی، کالری کمی دارد و حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است.به همین دلیل برای کسانی که در حال رژیم لاغری هستند مصرف این ماده غذایی توصیه می‌شود، زیرا بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به دلیل دارا بودن ویتامین A. و D. نیاز‌های بدن را تامین میکند. همچنین فواید این گیاه برای تقویت بینایی و اعصاب مفید است.

جوان سازی پوست

از دیگر خواص ماش برای زیبایی، شادابی پوست است. می‌توان با خوردن ماش به سلامت پوست کمک کرد و مشکلات پوستی را بهبود بخشید. ماش سرشار از فیتواستروژن است که از پیری پوست جلوگیری می‌کند. مواد مغذی موجود در ماش به ساخت کلاژن و الاستین که باعث جوان سازی پوست می‌شوند، کمک می‌کند.

ولات، منیزیم و ویتامین B۶ این دانه باعث کاهش گرفتگی و درد عضلات، سر درد، نوسانات حلقی و خستگی می  شوند.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواد

از دیگر خواص ماش این است که راحت تر از سایر دانه‌ها هضم می¬ شود و به دلیل داشتن فیبر بالا، میتواند به بهبود فرآیند هضم کمک کنند.

هم چنین باعث کاهش مشکلات گوارشی از جمله یبوست و سندرم روده تحریک پذیر می‌شود.

منبع:yjc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *