آشنایی با گیاه فلفل سیاه

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان در سراسر کشور 

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383719

 

 

 

آشنایی با گیاه فلفل سیاه :

گیاهی با ساقه نازک و بالا رونده که میوه هایی با رنگ قرمز نارنجی زرد و سیاه دارد ریشه این گیاه زیاد عمیق نبوده وساقه خیز است . گیاه فلفل سیاه در آب وهوای گرم در یک مکان سایه-آفتاب رشد می‌کند. برگهای آن بیضی نوک تیز و پهن ،سطح فوقانی آن به رنگ تیره و سطح زیرین برگ سبز روشن به طول ۱۵-۱۰ سانتی متر است

گلهای آن سفید کوچک به صورت سنبله و مانند شاتون فندق آویزان ومیوه آن گرد کوچکتر از نخود ،ابتدا به ر نگ سبز ،و پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره در می آید و به شکل خوشه ای به طول ۹-۸ سانتی متر از ساقه آویزان می شود.در هر سنبله ممکن است ۶۰-۵۰ دانه منفرد باشد.

زمانیکه میوه های آن به رنگ قرمز در امد میوه های آن را می چینند.

فلفل سیاه ادویه ای با طعم تند و سوزنده ولی معطری هست که از اسیاب دانه های سیاه این گیاه بدست می آید و همچنین یک گیاه دارویی خوراکی با فواید بسیار زیاد محسوب می شود

ویتامین های موجود در فلفل سیاه:

مسئول طعم و عطر فلفل سیاه پیپرین نام دارد که شامل مواد معدنی و ویتامین های چون :آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامینkو C و فیبر وسایر مواد مغذی می باشد.

مزایای فلفل سیاه که آن را در بین ادویه ها منحصر بفرد کرده:

پیپرین موجود در فلفل سیاه قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین‌های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و … را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامتی فرد کمک می‌کند.پیپرین میزان جذب کورکومین موجود در زردچوبه را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد. کورکومین در مبارزه با  عفونت‌ها و درمان التهاب مؤثر است.

پیپرین با تحریک اسیدهای آمینه‌ی انتقال‌دهنده در لایه‌ی پوششی روده، موجب مهار آنزیم‌هایی می‌شود که مسئول متابولیسم ترکیبات مغذی‌اند. همچنین پیپرین از خروج مواد موجود در سلول‌ها جلوگیری می‌کند و از فعالیت‌های روده‌ای می‌کاهد. نتیجه‌ی این امر، افزایش شکل فعال و قابل استفاده‌ی مواد مغذی در بدن است.

ادویه ای معطر:

فلفل سیاه یکی از ادویه های پرکاربرد در اشپزی می باشد. هنگامی که با مواد دیگری مانند زردچوبه، دارچین و زیره سبز مورد استفاده قرار میگیرد، ترکیبی عالی از ادویه ها را تشکیل می دهد.

بهترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است. زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن‌های فرار می‌شود و عطر و طعم آن را کاهش می‌دهد. استفاده از دانه‌های فلفل سیاه در سوپ‌ها، خورش‌ها و غذاهایی که به‌آرامی پخته می‌شوند، باعث خوش‌طعم شدن غذا می‌شود.

فلفل سیاه هم بصورت دانه و هم بصورت پودر شده در بازار موجود است ولی بهتر است دانه آن را تهیه کرده و در منزل خودتان آسیاب کنید تا هم عطر و طعم بهتری داشته باشد و هم از خالص بودن آن مطمئن باشید.

خواص فلفل سیاه:

 درمان سرماخوردگی و سرفه

 آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد

 جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد

 خاصیت ضدالتهابی دارد

  باعث بهبود عملکرد مغز می شود

  کنترل قند خون را بهبود می بخشد

  سطح کلسترول خون را کاهش دهد

  به هضم غذا کمک کرده و از اسهال جلوگیری کند

  موجب کاهش اشتها  شده و به کاهش وزن کمک می کند

  درد را تسکین می دهدو برای دندان درد مفید است

  برای مو مفید است و همچنین از ریزش مو جلوگیری کرده و شوره سر را رفع می کند

  با بهبود عملکرد مغز به درمان افسردگی کمک می کند

  برای رفع مسمومیت با تریاک مفید است

  مبارزه با عفونت و سرطان

  با افزایش سطح هورمون تستسترون موجب افزایش باروری در مردان می شود

  ترکیب آن با عسل موجب دفع سنگ کلیه و مثانه می شود که در طب سنتی بنام دوسین توصیه می شود

  موجب رفع چین و چروک و پیری زود رس می شود

 

طبع فلفل سیاه در طب سنتی:

طبع این ادویه در طب سنتی گرم و خشک است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد با مزاج سرد و بلغمی‌ها بسیار مفید می‌باشد؛ اما افراد دارای مزاج گرم باید در مصرف آن احتیاط کنند و حتماً آن را با مصلحش استفاده نمایند؛ زیرا مصرف زیاد آن در افراد گرم‌مزاج می‌تواند حساسیت‌هایی مانند زخم‌ها و التهابات دهانی و مشکلات گوارشی را ایجاد نماید.

مصلح فلفل سیاه در طب سنتی برای افراد با مزاج گرم روغن بنفشه و برای افراد با مزاج سرد عسل است. مصرف مصلح به همراه فلفل سیاه احتمال بروز عوارض جانبی مانند حساسیت‌های معده را کاهش می‌دهد.

مضرات فلفل سیاه :

تابستان ها گرم است و فلفل سیاه می تواند حرارت بدن را افزایش دهد و حتی منجر به خونریزی بینی شود. بنابراین تا حد ممکن از مصرف فلفل سیاه در تابستان ها اجتناب کنید.

فلفل سیاه را نباید در مقادیر زیاد مصرف کرد، زیرا ممکن است که باعث خشکی پوست شود. اگر پوست خشکی دارید، از مصرف بیش از حد فلفل سیاه اجتناب است.

طعم و مزه ی تند فلفل سیاه می تواند به شیر مادر منتقل شود. بنابراین، اگر در دوران شیردهی به نوزاد خود به سر می برید، از فلفل سیاه دوری کنید.

فلفل سیاه ممکن است معده را ناراحت کند یا باعث بروز مشکلات گوارشی شود. بنابراین، بیمارانی که از اختلالات گوارشی رنج می برند نباید فلفل سیاه مصرف کنند.

نباید فلفل سیاه را استنشاق کرد، زیرا ممکن است به مشکلات دستگاه تنفسی مانند آسم و … منجر شود.

پپرین که ترکیب فعال اصلی فلفل سیاه است، ممکن است با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و هضم غذا و جذب ترکیبات مفید را بهبود ببخشد. استفاده از فلفل سیاه در پخت‌وپز و مصرف مکمل پپرین معمولا ‌بی‌خطر تلقی می‌شود، اما ممکن است به‌طرز قابل‌توجهی جذب بعضی از داروها را افزایش دهد. بنابراین اگر دارویی مصرف می‌کنید، در مصرف فلفل سیاه و مکمل پپرین احتیاط کنید.

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان در سراسر کشور 

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383719

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja