خواص گیاه گزنه

محصولات کالا ارزان با کیفیت ارزان وبا تخفیف 

ارسال محصولات در سراسر کشور 

تلفن تماس با همکاران کالا ارزان  09201383718

 

 خواص گیاه گزنه :

یکی از گیاهان مهم در دسته گیاهان دارویی که از اهمیت زیادی برخوردار است، گیاه گزنه است. این گیاه انواع مختلفی دارد و به صورت های خاصی در هر منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

گزنه چیست؟

گزنه گیاهی علفی است که در تابستان به طول 1 تا 2 متر از زمین می رسد و در زمستان می میرد. گیاه گزنه  که غالباً به گزنه سوزاننده معروف است (اگرچه همه گیاهان از این گونه نیش نمی زنند) یا برگ گزنه ، یا فقط یک گزنه یا گزنده ، یک گیاه گلدار چند ساله علفی  است. در انواع مختلف آن در نواخی برگ ها و ساقه ها دارای تیغ هایی پُرز مانند و متراکم است در صورت تماس با پوست، شخص احساس سوزش می کند و حتی در موارد زیادی ناحیه ای که با گزنه اصابت می کند دچار قرمز شدگی و التهاب همراه با سوزش نیز می گردد.درطبخ انواع غذا مانند آش و سوپ، چای و دمنوش و به عنوان مواد اولیه در نساجی مورد استفاده بوده است.

موارد درمانی گیاه گزنه:

گیاه گزنه دارای خواص مفید ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی برای سلامتی دارد. به تسکین درد کمک می کند و زخم را بهبود می بخشد. برخی از خواص این گیاه عبارت اند از:

  1. به سلامت دستگاه ادراری کمک می کند.

گزنه به دفع باکتری های مضر از دستگاه ادرار کمک می کند. این خاصیت برای افرادی که دارای بیماری ادرار هستند ، مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات مفید است.

طبق یک مطالعه در سال 2013 ، مردان مبتلا به BPH که عصاره گزنه مصرف می کردند علائم بالینی کمتری نسبت به افرادی که مصرف نکردند داشتند.

  1. استفاده از گیاه گزنه به درمان کمر درد، آرتروز و درد ناشی از آن کمک می کند.

گزنه در طول تاریخ برای معالجه درد عضلات به ویژه درد آرتروز استفاده می شده است. چای یا دمنوش گزنه همچنین التهاب و درد با آرتروز را کاهش می دهد.

  1. استفاده از گزنه قند خون را کنترل می کند.

گزنه اثرات مثبت و نتیجه بخشی در کنترل سطح گلوکز خون دارد. استفاده از آن به پانکراس کمک می کند تا انسولین بیشتری تولید کند. انسولین، هورمونی است که قند خون را کاهش می دهد.

مصرف عصاره برگ گزنه باعث کاهش گلوکز خون و A1C در گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از انسولین و همچنین داروهای دیابت خوراکی استفاده می کنند، می شود.

  1. مصرف گزنه التهاب را کاهش می دهد و از ابتلا به چاقی مزمن و بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می کند.

گزنه سرشار از مواد گیاهی به نام پلی فنول است. مروری بر تحقیقات در مورد پلی فنول ها حاکی از آن است، که این ترکیبات در پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن التهابی مانند دیابت ، چاقی ، سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

  1. مصرف گزنه از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می کند.

به طور خاص ، پلی فنول های موجود در عصاره گزنه، برای درمان سرطان پستان و سرطان پروستات مفید هستند. گیاهانی مانند گزنه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که بدن را از پیری و آسیب های سلولی محافظت می کنند.

  1. مصرف گزنه به کاهش آلرژی های فصلی کمک می کند.

استفاده از گزنه، آلرژی های فصلی را بهبود می بخشد و یک روش درمانی محبوب برای درمان این آلرژی ها است. گزنه به دلیل  دارا بودن مواد ضد التهابی باعث کاهش اثر آلرژی در بدن می شود.

اگر یکی از موارد زیر را مصرف می کنید قبل از مصرف گیاه گزنه حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  1. رقیق کننده های خون
  2. داروهای فشار خون
  3. داروهای ادرار آور
  4. داروهای دیابت
  5. لیتیوم

گیاه گزنه می تواند با این داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال ، خواص ادرار آور گیاه گزنه ممکن است تأثیر دیورتیک ها را تقویت کند، که می تواند خطر کمبود آب در بدن را به طور فراینده ای افزایش دهد.

گزنه خشک یا پخته شده برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال ، نباید برگ های تازه را بخورید ، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست، دهان و معده شوند.

محصولات کالا ارزان با کیفیت ارزان وبا تخفیف 

ارسال محصولات در سراسر کشور 

تلفن تماس با همکاران کالا ارزان  09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja