ویتامین های موجود در رازیانه

کالا ارزان با محصولاتی ارزان و با کیفیت همواره تخفیف و دسترسی آسان 

ارسال در سراسر کشور با شماره تماس 09201383718

 

ویتامین های موجود در رازیانه

بد نیست قبل از مصرف رازیانه با خواص رازیانه آشنا شوید. بسته به اینکه از تخم رازیانه استفاده می‌کنید یا از پیازچۀ آن، ریز مغذی‌هایی که وارد بدن می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. خواصی که در ادامه ذکر می‌کنیم برای یک فنجان پیازچه و ۱ قاشق غذاخوری یا ۶ گرم دانۀ رازیانه خشک شده است.

این مقدار از رازیانه در پیاز تازه حدود 27 کالری انرژی و در دانه 20 کالری انرژی دارد. میزان فیبر آن به ترتیب 3 گرم در پیاز و 2 گرم در دانه است. ویتامین C موجود در این گیاه نیز قابل توجه خواهد بود، زیرا 12 درصد پیاز را این ویتامین تشکیل می‌دهد، هر چند در دانه تنها 1 درصد را شامل می‌شود

ارزش غذایی رازیانه:

ویتامین و مواد مغذی یک سهم دانه رازیانه (۸۷ گرم)
ماده مغذی مقدار در هر سهم  (میلی‌گرم)  درصد ارزش روزانه (Daily Value)
کلسیم ۴۲.۶ ۴ درصد
آهن ۰.۶ ۴ درصد
منیزیم ۱۴.۸ ۴ درصد
فسفر ۴۳.۵ ۴ درصد
پتاسیم ۳۶۰ ۱۰ درصد
سدیم ۴۵.۲ ۲ درصد
روی ۲.۵ ۱ درصد
مس ۰.۲ ۳ درصد
منگنز ۰.۱ ۸ درصد
سلنیم ۰.۶ ۱ درصد
ویتامین آ ۱۱۷ واحد ۲ درصد
فولات ۲۳.۵ میکروگرم ۶ درصد

 

فواید خوردن رازیانه

از گذشته‌های دور از رازیانه برای رفع مشکلات متعددی استفاده می‌شد. برای مثال مصرف چای رازیانه یک روش ثابت در طب سنتی در سراسر دنیا به‌شمار می‌‌آید. هر چند که علم تمامی فواید رازیانه را تأیید نکرده است اما از خواص این ماده می‌توان در موارد متعددی استفاده کرد. از جمله فواید اثبات شدۀ مصرف رازیانه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

۱. درمان قاعدگی دردناک

یکی از مزایای فوق‌العادۀ رازیانه، کمک به کاهش دیسمنوره یا پریودهای دردناک در زنان و دختران است. اگرچه رازیانه نمی‌تواند مشکل تمامی زنان در این زمینه را برطرف کند ولی مطالعات اثبات می‌کنند که مصرف این ماده می‌تواند با کاهش انقباضات رحم در دوران قاعدگی باعث کاهش درد دیسمنوره شود.

۲. تنظیم قند خون

از دیگر خواص رازیانه کمک به تنظیم قند خون است. کنترل قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از پزشکان طب سنتی خوردن رازیانه خصوصاً چای آن را برای کاهش قند خون تجویز می‌کنند.

۳. مصرف رازیانه و کمک به لاغری

یکی از خواص رازیانه کاهش اشتها است. دانه‌های رازیانه نه تنها می‌توانند عطر و طعم خاصی به دستورالعمل‌های غذایی بدهند، بلکه در کاهش اشتها نیز بسیار مؤثر عمل می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از رازیانه قبل از غذا می‌تواند به صورت قابل توجهی احساس گرسنگی را  کمتر کند.

۴. کمک به سلامت قلب

رازیانه سرشار از فیبر است، به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش میزان کلسترول شود. رژیم‌های غذایی حاوی فیبر اثبات کرده‌اند که به دلیل کنترل چربی خون می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. وجود فیبر موجود در رازیانه همچنین باعث کاهش مشکلات روده و معده و تسکین آن می‌شود.

۵. کاهش علائم یائسگی

از دیگر فواید فوق‌العاده مصرف رازیانه می‌توانیم به کاهش مشکلات ناشی از یائسگی اشاره کنیم. برای مثال کاهش میل جنسی یکی از برجسته‌ترین عوارض این دوران در زنان است که با مصرف رازیانه تا حد زیادی برطرف می شود.

یائسگی در زنان همچنین عوارض زیاد دیگری مثل گرگرفتگی، خشکی و خارش واژن، پوکی استخوان، درد هنگام رابطۀ جنسی و اختلالات خواب را به دنبال دارد. خوردن رازیانه به دلیل وجود استروژن می‌تواند به رفع این مشکلات تا حد زیادی کمک کند.

۶. تسکین درد

رازیانه همچنین برای تسکین درد مفید است. بر اساس یک مطالعه که در کشور بنگلادش انجام شده است، عصارۀ رازیانه می‌تواند منجر به کاهش درد در سطحی نزدیک با آسپرین شود، به همین دلیل می‌توان در مواردی به جای آسپرین در کاهش درد از رازیانه و مشتقات آن استفاده کرد.

 

مقدار مصرف رازیانه

دوز مناسب رازیانه به عوامل مختلفی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.

اگر از دانه‌های خرد شدۀ این گیاه برای تهیه چای استفاده می‌کنید، حدود ۱ تا ۲ گرم از تخم رازیانه را در حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش دم کنید. مصرف دانه به صورت خشک شده در غذا هم می‌تواند تا ۶ گرم در روز مجاز باشد.

اما برای روغن رازیانه نباید بیش از ۲ هفته بر مصرف آن پافشاری کنید.

در صورتی که برای رفع یکی از مشکلات خود قرار است کپسول این گیاه را استفاده کنید میزان مصرف مجاز ۱-۲ کپسول است که حدوداً ۴۸۰-۹۶۰ میلی‌گرم وزن دارد. کپسول‌ها بهتر است همراه با غذا مصرف شوند.

 

کالا ارزان با محصولاتی ارزان و با کیفیت همواره تخفیف و دسترسی آسان 

ارسال در سراسر کشور با شماره تماس 09201383718

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja