تعقیبات نماز ظهر

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب و جزوات دانشجویی

قرآن ‚ادعیه‚ مفاتیح الجنان و…تماس با مدیریت  09201383718

برای خدا نام های نیکی است او را با آنها بخوانید 

تعقیبات نماز ظهر

بعد از سخن خدا در راه شناخت ارزش دعا کلمات گهربار پیامبر گرامی و ائمه علیهم السلام می باشد.

دعا مغز و روح عبادتهاست و هیچ دعایی بی اثر نمی ماند حداقل کفاره بعضی از گناهان می باشد.

در تعقیبات نماز ظهر بگو:

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ

لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ الْعَظِیمُ الْحَلِیمُ، لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَرِیمُ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِکَ، وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِکَ، وَ الْغَنِیمَهَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَ السَّلامَهَ مِنْ کُلِّ إِثْمٍ، اَللّهُمَّ لا تَدَعْ لِی ذَنْبًا إِلّا غَفَرْتَهُ، وَ لا هَمًّا إِلّا فَرَّجْتَهُ، وَ لا سُقْماً إِلّا شَفَیْتَهُ، وَ لا عَیْباً إِلّا سَتَرْتَهُ، وَ لا رِزْقاً إِلّا بَسَطْتَهُ، وَ لا خَوْفاً إِلّا آمَنْتَهُ، وَ لا سُوءً إِلّا صَرَفْتَهُ، وَ لا حَاجَهً هِیَ لَکَ رِضاً وَ لِیَ فِیهَا صَلاحٌ إِلّا قَضَیْتَهَا، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

معبودی جز خداوند بزرگ بردبار نیست، معبودی جز خدا نیست، پروردگار عرش بلندمرتبه، ستایش ویژۀ پروردگار جهانیان است. خدایا از تو می‌خواهم مرا موفق به انجام انگیزه‌های رحمت خویش و اسباب آمرزش خود کنی و بهره‌مندی از هر کار نیک و سلامت از هر کار بدی را از تو می‌خواهم. خدایا! بر من گناهی مگذار، جز آنکه بیامرزی و اندوهی منه جز آنکه از دلم برداری و نه دردی مگر آنکه درمان کنی و نه عیبی مگر آنکه بپوشانی و نه رزقی مگر آنکه گسترده‌سازی و نه ترسی جز اینکه مرا از آن ایمنی دهی و نه پیش‌آمد بدی مگر آنکه آن را برگردانی و نه حاجتی که تو را در آن رضایت و مرا در آن مصلحت است مگر اینکه روا کنی‌ ای مهربان‌ترین مهربانان، دعایم را مستجاب کن، ای پروردگار جهانیان.
سپس ده مرتبه بگو :

بِاللَّهِ اعْتَصَمْتُ، وَ بِاللَّهِ أَثِقُ، وَ عَلَى اللَّهِ أَتَوَکَّلُ.

به خداوند چنگ می‌زنم و بر خدا اعتماد می‌کنم و به خداوند توکل می‌نمایم.
پس می‌گویى:

اللّٰهُمَّ إِنْ عَظُمَتْ ذُنُوبِى فَأَنْتَ أَعْظَمُ، وَإِنْ کَبُرَ تَفْرِیطِى فَأَنْتَ أَکْبَرُ، وَإِنْ دامَ بُخْلِى فَأَنْتَ أَجْوَدُ، اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِى عَظِیمَ ذُنُوبِى بِعَظِیمِ عَفْوِکَ، وَکَثِیرَ تَفْرِیطِى بِظَاهِرِ کَرَمِکَ، وَاقْمَعْ بُخْلِى بِفَضْلِ جُودِکَ، اللّٰهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنْکَ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُکَ وَأَتُوبُ إِلَیْکَ.

پروردگارا، اگر گناهانم بزرگ است تو بزرگ‌تری و اگر کوتاهی در بندگی‌ام بزرگ است، تو بزرگ‌تری و اگر همواره بخل می‌ورزم، تو بخشنده‌تری. خدایا، بزرگی گناهانم را به بزرگی گذشتت و بسیاری کوتاهی‌ام را به بزرگواری آشکارت بیامرز و بخل مرا با جود سرشارت ریشه‌کن ساز. خدایا! هر نعمتی که در دست ماست از سوی توست، معبودی جز تو نیست، از تو آمرزش می‌خواهم و به‌سوی تو باز می‌گردم.

  تعقیبات مختصه (به دنبال نماز ظهر ‚چنان‌که در کتاب «مصباح المُتَهَجِّد» آمده )

 مفاتیح الجنان :

مرحوم شیخ عباس قمی ¸مفاتیح الجنان رابا هدف جمع اوری مجموعه دعاها ‚زیارات و اعمال مخصوص روزها و ماه های سال و نیز مناجات های شبانه برای دلهای پاک شیعیان در سال 1304 تالیف کرده ‚که در سال 1344 در مشهد به چاپ رسیده و منتشر شده

این کتاب به نقل ازمرحوم قمی از کتب شیعه مختلف گردآوری شده از جمله این کتب :

  1. اثبات الهداه نوشته شیخ حر عاملی
  2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
  3. الاختیار نوشته ابن باقی
  4. اربعه ایام نوشته میرداماد
  5. الأزریه مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
  6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
  7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
  8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
  9. الأمان نوشته سید بن طاووس
  10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
  11. بلد الامین نوشته کفعمی

یکی از مشهورترین کتابهای دعا در بین شیعیان مفاتیح الجنان (در لغت به معنی کلیدهای بهشت ها ) بوده و هست و البته معروف ترین ترجمه آن به زبان فارسی از مهدی الهی قمشه ای است. رایج ترین کتابیست که شیعیان در اماکن متبرکه و برای اعمال اکثر اداب و رسومات دینی از آن فیض میبرند

مرحوم محدث قمی  درباره مفاتیح الجنان چنین گفته است: این کتاب را به انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان نوشته است که در آن زمان رایج و دعا‌های بدون سندی در آن وجود داشته است: «برادران دینی از من درخواست کردند که دعا‌های سند دار کتاب مفتاح الجنان را جدا نموده به همراه سایر دعا‌های معتبر بنویسم.»

شرحی بر زندگینامه مولف عالیقدر مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی :

یکی از رایج ترین کتابهای ادعیه در بین شیعیان مفاتیج الجنان است‚ کمتر کسی از شیعیان پیدا می شود که در کنار مصحف های خود مفاتیح الجنان را نداشته باشند. در هر خانه ای که قرآن تلاوت می شود فراز های از مفاتیح الجنان نیز تلاوت می شود.

مفاتیح الجنان به تالیف حاج شیخ عباس قمی که  از بزرگان شیعه و عالم و محدث در قرن 14 و از شاگردان میرزا حسین نوری بود. ایشان از معلمان و مدرسان اخلاق اسلامی در بین مردم و حوزه های علمیه زمان خود بود‚ مفاتیح الجنان ‚سفینه البحار و منتهی الامال ‚بیت الاحزان از تالیفات مشهور ایشان بوده ‚شیخ عباس قمی در سال ۱۲۹۴ قمری در شهر قم متولد شد. پدرش ایشان حاج محمدرضا قمی مردی با تقوا و آشنا به احکام اسلامی ‚ از معلمان اخلاق بوده که مردم از او به نیکی یاد می کردند.

کمالات روحی و عظمت دانش و علم ایشان از آثار و تالیفاتشان کاملا هویداست ‚ آثار شیخ عباس قمی در زمینه ها و علوم مختلفی مانند تاریخ، رجال، تراجم، علوم قرآن، اخلاق، عقاید و علم حدیث ائمه شیعیان نمایانگر ارادت و مهر و محبت ایشان به اهل بیت (ع) می باشد.

مرحوم محدث قمی پس از سالها تلاش برای زنده نگهداشتن حرمت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و تحمل سختی ها برای خدمت به اسلام و شیعیان ‚در شب 22 ذی الحجه سال 1359 ق. بدرود حیات گفت و در نجف صحن مطهر امام علی علیه السلام در جوار استادش مرحوم حاج حسین نوری به خاک سپرده شد.

 

محتوا مفاتیح الجنان:

شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان را در سه باب به نظم در آورده و دسته بندی کرده :

باب اول: ادعیه

باب اول ادعیه هاست که شامل :

تعقیبات مشترکه  ‚تعقیبات نمازها ‚اعمال یومیه و ایام هفته ‚نمازهای معروف ائمه شیعیان مثل نماز حضرت رسول (ص)، نماز امیرالمؤمنین (ع)، نماز حضرت فاطمه (س)‚ نماز جعفر طیار،زیارت ائمه در روزهای هفته ‚حرز امام سجاد(ع)‚مناجات خمس عشر از امام سجاد، مناجات امام علی در مسجد کوفه، دعای سمات، کمیل، جوشن صغیر و جوشن کبیرو دعای سریع الاجابه و….

 

باب دوم: اعمال سالیانه

باب ذوم در بیان اعمال سنه است :

از اعمال مستحبی ماه رجب چون :زیارت رجبیه ‚ دعای ام داوود و اعمال مشترکه و شب و روز ایام ماه مبارک رجب شروع شده و به ترتیب اعمال ماه های سال قمری ادامه داده تا اعمال ماه جمادی الثانی .

از پر فیض ترین دعاها و اعمال این باب :

مناجات شعبانیه¸ اعمال ماه شعبان¸ ابوحمزه ثمالی¸دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب ‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجه می باشد .

 

باب سوم:  زیارات

باب سیم در زیارتست :

نخست زیارت خاتم الانبیاء رسول خدا (ص) .سپس زیارت حضرت فاطمه (س) و زیارت ائمه بقیع به ترتیب آمده است. فضیلت زیارت و دعای وداع ائمه

این باب همچنین شامل اعمال برخی مساجد معروف مانند مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز می باشد.

از دیگر اعمال این باب که زیارات امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه را در برمی گیرد، مثل زیارت حضرت حمزه، مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و …

مشهورترین زیارتنامه ‌های امام حسین (ع) :

زیارت عاشورا، زیارت اربعین و زیارت وارث که طولانی ترین بخش را به خود اختصاص داده

در اعمال زیارت امام زمان (عج) :

دعای ندبه، دعای عهد و زیارت جامعه کبیره قید شده است .

 

کلام آخر:

موسسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم کتاب مفاتیح الجنان اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد. موسسه دانشیاران عرضه کننده

انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *