اسماء الحسنی

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب و جزوات دانشجویی

قرآن ‚ادعیه‚ مفاتیح الجنان و…تماس با مدیریت  09201383718

برای خدا نام های نیکی است او را با آنها بخوانید 

 اسماء الحسنی :

خداوند را نام های نیکی است برای طلب حاجت خود خداوند را با نام ها و صفات مخصوص خود بخوانید. هر کدام از نامهای ذات حق فضایل خاصی دارد واز هر کدام از آن‌ها برای رسیدن به حاجتی استفاده می‌شود.

در هر کدام از اسماء الحسنی اسراری نهفته است در حقیقت برای هر حاجتی خداوند را با  اسماء الحسنی خاص آن بخوانید باشد که حاجت روا شوید.

طریق طلب حاجت و دعا با اسماء الحسنی:

مثلاً اگر مقصود، وسعت روزی باشد، بایستی ذکر او از اسماء الحسنی، الرزّاق، الوّهاب، الجواد، المغنی، المنعم، المعطی، الکریم، الواسع، مسبب الاسباب و المنّان باشد.
و اگر مقصودش آمرزش و توبه است، باید ذکر او التوّاب، الرحمن، الرّحیم، الرؤوف، العطوف، الصبور، الشکور، الغفور، الستّار، الغفّار، المحسن، المجمل، المنعم و المفضل باشد.
اگر مقصود او انتقام از دشمن است باید ذکر او مثل العزیز، الجبّار، القهّار، المنتقم، و امثال آن باشد.
و اگر مطلوب او علم است ذکر او مثل العالم، الفتّاح، الهادی المرشد، المعزّ، الرافع و مانند آن باشد.(1)

کسی که در خلوت بعد از ریاضت 1000 مرتبه “الاحد” بگوید، فرشتگان را در اطراف خود مشاهده نماید و چنان می نماید که فرشتگان با وی همراهند.

«الواحد»

“الواحد” برای الفت و انس و عزّت بین اقران و نزدیکان فائده عظیم دارد، عدد مکتوبه اش 19 است.

«الصمد»

گویند هر که مداومت نماید بر اسم (الصمد) آثار تجلّی صمدانی ظاهر شده و وی را از مرض جوع و گرسنگی خلاص گرداند. عدد مکتوبه اش 134 است.
«الرّحمن الرّحیم»
خاصیت این دو اسم مبارک این است، کسی که عقب هر فریضه 100 مرتبه بگوید، لطف الهی شامل حال او گردد.
گفته اند کسی که هر روز صدبار بگوید الرحیم، برخلق خدا مشفق و مهربان گردد، و اگر به نیت کسی بخواند، آن کس نسبت به وی مشفق و مهربان شود، و اگر به عدد مکتوبه(6) یا مبسوطه(7) آن بگوید اثر وی قوی تر باشد.

«القدّوس»

گفته اند هر که بعد از زوال 170 مرتبه (القدوس) بگوید به عدد مکتوبه این نام مبارک، یا 349 مرتبه به عدد حروف مبسوطه آن، دل وی پاک می شود و اگر هر روز به این ذکر مداومت نماید صفای تام حاصل می شود.

«السّلام»

برای شفای هر علتی خواندن این اسم مبارک مجرّب است، بر سر هر بیمار که 100مرتبه بخوانند شفا یابد.

«المهیمن»

کسی که 145 مرتبه (المهیمن) بگوید، قلب او صفا یابد و بر اسرار و حقایق مطالب اطلاع پیدا نماید.

«العزیز»

کسی که هر روز 94 مرتبه بعد از طلوع فجر نام مقدس “العزیز” را بخواند، کشف می شود بر وی علم کیمیا و سیمیا، و کسی که چهل روز روزی 40 مرتبه بخواند دولت عظیم یابد و محتاج به احدی نگردد.

«العلیم»

اگر بعد از هر نماز 10 بار بخواند بر مغیّبات اطلاع پیدا نماید.

«الباعث»

کسی که در وقت خواب دست بر سینه بمالد و 100 بار (الباعث) بگوید، خداوند دل او را به نور معرفت خود زنده گرداند،

«الفتاح»

کسی که بعد از نماز صبح دست بر سینه نهد و 70 مرتبه یا “فتّاح” بگوید، ظلمت از دل وی برطرف شود و خداوند حجاب را از دل او بردارد، و از برای انجام کارها مداومت بر آن مفید است، عدد مکتوبه اش 489 و عدد مبسوطه اش 602 است.

«المَلِک»

جهت توانگری و دوام ملک و بزرگی و تسلط بر خدم و حشم و مالک شدن املاک و غیره مداومت نمایند بر اسم الملک.(21) و گفته اند هر کس هر روز 90 بار به عدد مکتوبه ی آن بخواند، دل او روشن شود و ضمیر او صاف گردد.

«النّور»

کسی که “النّور” را 1000 مرتبه بگوید خداوند به ظاهر و باطن او نوری افاضه می فرماید.

«الهادی»

کسی که “الهادی” را زیاد بگوید، خداوند به او معرفت عنایت فرماید.

«الصّبور»

کسی که 1000 مرتبه بگوید (الصّبور)، خدا به او الهام می نماید صبر بر سختیها و بلیّات را.

«الخافض»

کسی که 70 مرتبه بگوید، خدا او را از شر ظالمین حفظ می نماید.

«عالم الغیب»

کسی که بعد از هر نماز 100 مرتبه بگوید (عالم الغیب)، امور غیب بر وی مکشوف می گردد.

«الوهّاب»

کسی که در سجده 14 مرتبه بگوید خدای تعالی وی را بی نیاز، و کسی که در آخر شب سرخود را برهنه کرده دست بلند کند و 100 مرتبه بگوید، البته فقر او برطرف شود و حاجت او برآورده گردد نافع و مجربست.

«المُذِّل»

کسی که در شب تاریک در حال سجده 1000 مرتبه بگوید: «یا مذل الجبارین و مبیر الظالمین ان فلانا اذلنی فخذلی حقی منه» پس حق خود را می گیرد، و کسی که در سجده 25 مرتبه بگوید: «الهی آمنی من فلان» خدا او را ایمن می گرداند از شرّ او

«الحفیظ»

کسی که 998 مرتبه بگوید (الحفیظ) از هر خوف و هراسی ایمن می گردد ولو در موضع خطرناک برود، و این اسم مبارک امانست از غرق شدن، و گوینده ی آن همیشه محفوظ است و دعای او زود اجابت می گردد.

«الودود»

اگر 1000 بخوانند و بدمند بطعامی، و جماعتی که با هم دشمنند از آن طعام بخورند با هم دوست گردند.

«الحلیم»

نوشتن و شستن این اسم و آب آن را به زراعت پاشیدن موجب نمو است، و برای فرو نشستن خشم و وقوف بر اسرار غیب و خاموش شدن آتش خشم و نادانی و پیدا شدن آرامش در دل و حفظ از بلیات، این اسم شریف را مداومت نموده روزی 100 بار بخواند، عدد مکتوبه اش 88 است.

«الشّکور»

کسی که چشم او تاریکی می کند 41 بار این اسم را بگوید و به کف دست خود بدمد و دست بر آب نهد و بر چشم مالد شفا یابد

«الشّافی»

این نام بر هر دوائی، به عدد مکتوبه اش که 391 است خوانده شود البته باعث صحت مریض گردد.

«الحسیب»

کسی که هفت هفته هر روز 70 مرتبه «حَسبِیَ اللهُ الحَسیب» بگوید و ابتدا از روز پنجشنبه نماید، کفایت مهم او شود و نجات یابد از چیزی که از آن می ترسد.

«الوکیل»

کسی که این اسم را ورد خود سازد از غرق شدن و سوختن در امان باشد.

«الرّقیب»

مداومت بر این اسم غفلت را از دل زایل کند و به جهت خاطر جمعی خواندنش مفید است، هفت بار بر مال و عیال خوانند از همه ی آفات محفوظ ماند، عدد مکتوبه اش 312 است

«الحکیم-العلیم»

کسی که مداومت نماید بر ذکر این دو اسم شریف و برای او مهمی باشد، خداوند کشف می گرداند مطلب و مهم او را، و همین خاصیت را دارد، دو اسم شریف «الحفیظ و الحکیم».

«مالک الملک»

اگر کسی این دو اسم مبارک را بسیار بگوید، خداوند او را در عالم بی نیاز می گرداند.

 مفاتیح الجنان :

مرحوم شیخ عباس قمی ¸مفاتیح الجنان رابا هدف جمع اوری مجموعه دعاها ‚زیارات و اعمال مخصوص روزها و ماه های سال و نیز مناجات های شبانه برای دلهای پاک شیعیان در سال 1304 تالیف کرده ‚که در سال 1344 در مشهد به چاپ رسیده و منتشر شده

این کتاب به نقل ازمرحوم قمی از کتب شیعه مختلف گردآوری شده از جمله این کتب :

  1. اثبات الهداه نوشته شیخ حر عاملی
  2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
  3. الاختیار نوشته ابن باقی
  4. اربعه ایام نوشته میرداماد
  5. الأزریه مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
  6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
  7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
  8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
  9. الأمان نوشته سید بن طاووس
  10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
  11. بلد الامین نوشته کفعمی

یکی از مشهورترین کتابهای دعا در بین شیعیان مفاتیح الجنان (در لغت به معنی کلیدهای بهشت ها ) بوده و هست و البته معروف ترین ترجمه آن به زبان فارسی از مهدی الهی قمشه ای است. رایج ترین کتابیست که شیعیان در اماکن متبرکه و برای اعمال اکثر اداب و رسومات دینی از آن فیض میبرند

شرحی بر زندگینامه مولف عالیقدر مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی :

یکی از رایج ترین کتابهای ادعیه در بین شیعیان مفاتیج الجنان است‚ کمتر کسی از شیعیان پیدا می شود که در کنار مصحف های خود مفاتیح الجنان را نداشته باشند. در هر خانه ای که قرآن تلاوت می شود فراز های از مفاتیح الجنان نیز تلاوت می شود.

مفاتیح الجنان به تالیف حاج شیخ عباس قمی که  از بزرگان شیعه و عالم و محدث در قرن 14 و از شاگردان میرزا حسین نوری بود. ایشان از معلمان و مدرسان اخلاق اسلامی در بین مردم و حوزه های علمیه زمان خود بود‚ مفاتیح الجنان ‚سفینه البحار و منتهی الامال ‚بیت الاحزان از تالیفات مشهور ایشان بوده ‚شیخ عباس قمی در سال ۱۲۹۴ قمری در شهر قم متولد شد. پدرش ایشان حاج محمدرضا قمی مردی با تقوا و آشنا به احکام اسلامی ‚ از معلمان اخلاق بوده که مردم از او به نیکی یاد می کردند.

کمالات روحی و عظمت دانش و علم ایشان از آثار و تالیفاتشان کاملا هویداست ‚ آثار شیخ عباس قمی در زمینه ها و علوم مختلفی مانند تاریخ، رجال، تراجم، علوم قرآن، اخلاق، عقاید و علم حدیث ائمه شیعیان نمایانگر ارادت و مهر و محبت ایشان به اهل بیت (ع) می باشد.

مرحوم محدث قمی پس از سالها تلاش برای زنده نگهداشتن حرمت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و تحمل سختی ها برای خدمت به اسلام و شیعیان ‚در شب 22 ذی الحجه سال 1359 ق. بدرود حیات گفت و در نجف صحن مطهر امام علی علیه السلام در جوار استادش مرحوم حاج حسین نوری به خاک سپرده شد.

 

 

کلام آخر:

موسسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم کتاب مفاتیح الجنان اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد. موسسه دانشیاران عرضه کننده

انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja