خواص سوره کوثر

موسسه انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتب ادبی ‚فرهنگی و…

منتخب مفاتیح ‚قرآن کریم ودیوان اشعار ‚شماره تماس با مدیریت 09201383718

خواص سوره کوثر

سوره کوثر:

سوره کوثر سوره در جزء سی قرآن قرار دارد کوچکترین سوره بوده و محتوای سه آیه و ده کلمه با 43 حرف از سوره های مکی می باشد.

روایت شده وقتی ابراهیم پسر پیامبر خدا وفات یافتند و چون فرزندان ذکور آن حضرت یکی پس از دیگری از دنیا می رفتند مشرکین با طعنه پیامبر را ابتر و بدون عقبه می نامیدند و در غیاب او از اینکه پیامبر را بی نسل می دیدند خرسند بودند ‚ خداوند برای تسلی خاطر پیامبر و برای ارزش و مقام فاطمه زهرا (س) و برای اینکه دشمنان پیامبر را از ادامه نسل پیامبر آگاه سازد سوره کوثر را نازل کرد.

نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى خیر کثیر و فراوان مى‌باشد.در حقیقت سوره کوثر در مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده است.

در روایاتی، براى کسى که این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب بخواند، سیراب شدن از حوض کوثر در قیامت، وعده داده شده است.

کوثر الهى، به جنسیّت بستگى ندارد؛ فاطمه، دختر بود امّا کوثر شد. به تعداد کثیر بستگى ندارد؛ فاطمه، یک نفر بود امّا کوثر شد. آرى خداوند مى‌تواند کم را کوثر و زیاد را محو کند.

خداوند از اولیاى خود دفاع مى‌کند. به کسى که پیامبر را بى‌عَقَبه مى‌شمرد، پاسخ قولى و عملى مى‌دهد. وجود فاطمه پاسخ عملى و جمله‌ «هُوَ الْأَبْتَرُ» پاسخ قولى است. خداوند نه‌

تنها از اولیاى خود، بلکه از همه مؤمنان دفاع مى‌کند: «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»

هدیه کننده خداوند، هدیه گیرنده پیامبر و هدیه شده فاطمه است. لذا عبارت‌ «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» به کار رفته که بیانگر عظمت خداوند و بزرگى هدیه اوست.

کوثر چیست؟

آیه آخر سوره، یعنى‌ «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» چنین می نماید که قصد و نیت خداوند از کوثر چیزى ضد ابتر است و از آنجا که عرب به افراد بى‌عقبه و بى‌نسل که فرزندذکور ندارند و نسلشان ادامه ندارد، ابتر مى‌گوید، بهترین مصداق براى کوثر، ذریّه پیامبر است که امامان معصوم از نسل فاطمه مى‌باشند. البتّه کوثر، معنایى عام دارد و شامل هر خیر کثیر مى‌شود.خداوند براى تسلّى خاطر پیامبر و پاسخ به این سخن نابجا، سوره کوثر را نازل فرمود و ناکام بودن دشمنان و دوام و بقاى نسل و فکر پیامبر را خبر داد.

معنی کوثر: کثرت فزون از حدّ. خیر کثیرو فراوان ‚ شیخ طبرسى می فرماید: کوثر چیزى است که کثرت از شأن آنست و به معنى خیر کثیر باشد.

در ثواب خواندن سوره کوثرچنین روایت شده :

تلاوت سوره‌های قرآن تنها برای حاجات دنیوی نبوده و تلاوت آنها توشه ای برای آخرت و چنان ثوابی دارد شاید زبان از بیان عظمت و شمارش ان قاصر باشد . گاهی قرائت سوره ای از قرآن تبدیل به ثوابی می‌شود که در دنیای آخرت ره توشه انسان می‌شود.

در مورد ثواب قرائت سوره کوثر احادیث زیادی بیان شده که مسلمانان را ازعظمت و ارزش آن آگاه می سازد.

حضرت محمد (ص) فرمودند:
«هر کس سوره کوثر را قرائت کند خداوند از آب نهر‌های بهشتی به او می‌نوشاند و پاداش او به‌اندازه تمام قربانی‌های روز عید قربان است.»

 

 

متن و ترجمه سوره کوثر

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

إِنَّآ أَعْطَیْنَـکَ الکَوْثَرَ (1)

به یقین ما به تو کوثر (و خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. (1)

فَصَلِّ لِرَبِّکَ و انْحَرْ (2)

پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. (2)

إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأَبْـتَـرُ (3)

(و بدان) دشمن تو به یقین ابتر و بریده نسل است. (3)

 

 ختم سوره کوثر و پاداش آن‌ها

هر سوره از سوره های قرآن را می‌توان در حد وسیع و توانمندی ختم کرد. و اگر بطرز صحیح و کامل ادا شود می توان از خواص ذکر شده آنها بهرمندشد. امید است توفیقات و مراد دنیوی و اخروی حاصل شود.

 

ختم  سور کوثر برای دور کردن افراد:

اگر برای ملاقات شخصی دلگیر باشید و حضور شخصی موجب بروز مشکلاتی باشد تلاوت آیاتی از قرآن مشکل گشای شما خواهد بود یکی از خواص ختم سوره کوثر این است که می‌توان به وسیله آن افراد را از خود دور کرد.

«اگر بخواهی کسی را از خود دور کنی ۹ مرتبه سوره کوثر را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود راه کج می‌کند و می‌رود.»

ختم سوره کوثر برای غنی شدن :

 روز چهارشنبه بعد از دو رکعت نماز حاجت به نیت بى نیازى و غنى و عزت چهل مرتبه سوره مبارکه کوثر را بخواند، مال بسیار روزى او شود، انشاء الله .

خواص  قرائت سوره کوثر:

مشاهده حضرت محمد(ص) در خواب :

هر کس سوره کوثر را در شب جمعه ۱۰۰مرتبه تلاوت نماید رسول خدا را درخواب خواهد دید. (منتخب الکلام فی تفسیرالاحلام، ج۱، ص۷۴)

از امام صادق(ع) نیز نقل شده است:

هر کس سوره کوثر را در شب جمعه پس از نمازی که در نیمه شب می خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید. (روض الجنان و روح الجنان، ج۲۰، ص۴۲۱)

سوره کوثربرای افزایش محبت همسر  

هفتادو یکبار سوره کوثر را تلاوت کنید محبت همسرتان نسبت به شما زیاد شود.

  رهایی از شر شیطان:

چنانچه کسی آن را بنویسد و همراه خود داشته باشد از دشمنان ایمن و بر ایشان غالب می گردد و تا زمانی که این سوره ی مبارکه همراه اوست به یاری خدا هیچ زیانی متوجّه وی نخواهد شد.(خواص الآیات ص ١۶۵)

سسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم  آیات قرآن و درک و فهم پیام های الهی اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد. موسسه دانشیاران عرضه کننده انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

موسسه انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتب ادبی ‚فرهنگی و…

منتخب مفاتیح ‚قرآن کریم ودیوان اشعار ‚شماره تماس با مدیریت 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja