پیام خداوند درسوره کافرون

 انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب جزوات و مقالات

چاپ رایگان کتاب با عناوین مختلف ‚شماره تماس با مدیریت 09201383718

پیام خداوند درسوره کافرون

معرفی سوره کافرون :

صدو نهمین سوره از سوره های مکی قرآن بوده و شامل 6آیه ‚27 کلمه و 99حرف می باشد. این سوره در جزء سی قرآن قرار گرفته و از جمله سوره های مفصلات (دارای آیه های کوتاه ) می باشد.سوره کافرون یکی از چهارقُل است، چهار سوره‌ای که با «قُل» شروع می‌شوند.و فضایل فراوانی در قرائت آنها روایت شده است.

دلیل نامگذاری این سوره به نام کافرون سخن گفتن در مورد کافران است. این سوره هنگامی نازل شد که گروهی از کافران پیشنهاد کردند مدتی آنان بر دین پیامبر(ص) باشند و مدتی پیامبر(ص) از آیین بت‌پرستی پیروی کند.

نام‌های دیگراین سوره «عبادت» و «جَحد»می باشد. عبادت نامیدن این سوره به این دلیل است که واژه عبادت و مشتقات آن در این سوره بسیار به کار رفته است و «جَحد» به معنای انکار است در سوره کافرون از کسانی سخن به میان آمده است که دین خدا را انکار می‌کردند.

در فضیلت تلاوت این سوره در روایات آمده، اگر پیش از خواب خوانده شود، موجب ایمنی است و اگر در نمازهای واجب قرائت شود، موجب آمرزش شخص، پدر و مادر و فرزندان او خواهد شد.

پیام خداوند در سوره کافرون :

خداوند در سوره کافرون به رسول خدا دستور می‌دهد برائت خود را از آیین بت‌پرستی بصورت علنی و آشکار بیان کند و خبر دهد که کافران نیز پذیرای دین او نیستند؛ پس نه دین محمد(ص) مورد استفاده آنان است و نه دین آنان، پیامبر(ص) را مجذوب می‌کند؛ بنابراین کافران باید از این مأیوس شوند که پیامبر با آنان سازشکاری کند.

هم سوره‌ی توحید، هم سوره‌ی کافرون به یک معنا برائت از شرک است. اگر این دو خوانده شود، انسان به مقام برائت از شرک می‌رسد. خدای متعال این را برایش تثبیت می‌کند، دیگر شرک نمی‌تواند در او نفوذ کند.

متن سوره کافرون :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾ لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾

 وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾

وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿۶﴾

به نام خداوند بخشنده مهربان

بگو که‌ای کافران (مشرک). (۱)من آن بتان را که شما به خدایی می‌پرستید هرگز نمی‌پرستم. (۲)و شما هم آن خدای یکتایی را که من پرستش می‌کنم پرستش نمی‌کنید. (۳)

نه من هرگز خدایان باطل شما را عبادت می‌کنم. (۴)و نه شما یکتا خدای معبود مرا عبادت خواهید کرد. (۵)

پس اینک دین (شرک و جهل) شما برای شما باشد و دین (توحید و خدا پرستی) من هم برای من (تا روزی که به امر حق شما را از شرک برگردانم و به راه توحید خدا و خدا پرستی هدایت کنم. (۶)

 

فضیلت و خواص سوره کافرون:

استجابت دعا:

رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هر کس هنگام طلوع خورشید ده مرتبه این سوره را بخواند وآنگاه دعا کند دعایش مستجاب می‌شود.

  حفظ ایمان و ایمنی از شرک:

شخصی به پیامبر اسلام (ص) گفت: به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بگویم. پیامبر (ص) سفارش کرد هرگاه می‌خواهی بخوابی، سوره کافرون را بخوان و بخواب که آن مایه ایمنی از شرک است.

قرائت سوره کافرون به دلیل معانی بلندی که در مقابله با کفر و شرک دارد موجب حفظ ایمان و ایمنی از شرک می‌شود.

ثواب قرائت سوره کافرون، برابر با یک چهارم قرآن:

از امام صادق (ع) روایت شده: «ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک‌ چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نماز‌های واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می‌آمرزد.»

در روایتی دیگر می‌فرمایند: «در دو رکعت نماز صبح، هر سوره‌ای را که دوست داری بخوان؛ ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.»
این تاکید امام صادق (ص) بر خواندن این سوره در قرآن و اینکه سوره کافرون را معادل یک چهارم قرآن می‌دانسته‌اند نشان از فضیلت بی پایان این سوره مبارکه قرآنی است.

  دور کننده شیطان:

مؤمنین برای در امان ماندن از شر شیطان فقط می‌توانند به خالق مطلق پناه ببرند.

مرحوم طبرسی در کتاب مجمع البیان یکی از خواص سوره کافرون را دور کردن شیطان از قاری سوره بیان کرده‌اند.

سوره کافرون سنگری است که هر مسلمانی می‌تواند از شر وسوسه‌های شیطانی به آن پناه ببرد.

 بلیط بهشت:

برخی از اذکار یا اعمال عمادی در اسلام هستند که طبق گفته ائمه معصومین (ع) موجب غفران و بهشتی شدن افراد می‌شوند. این اعمال ارزش زیادی دارند، اما فردی که به سمت آن‌ها می‌رود باید بداند تا زمانی که حق الناس بر گردن او باشد حتی اگر تمامی گناهانش توسط خدا بخشیده شوند حق الناس پا برجا می‌ماند تا زمانی که ادای دین کند. به حدیث زیر توجه کنید:

هر کس در وقت خواب سورهٔ حمد و سورهٔ کافرون را بخواند هزار فرشته گواهی می‌دهند که او مستحقّ بهشت است و حضرت امام صادق (ع) می‌فرماید: «جهت حفظ ایمان هر روز این سورهٔ مبارکه را هفت بار تلاوت کنید» سوره کافرون می‌تواند تضمین کننده بهشت باشد، به شرط اینکه حق کسی بر گردن ما نباشد.

 

 چشم پوشی خداوند از گناهان:

در‌های توبه همیشه به روی گناهکاران و افرادی که از دستورات الهی سرپیچی کرده‌اند باز است. باید راه‌های توبه کردن را از بزرگان دین فرا گرفت تا امید به بخشیده شدن از سوی پروردگار بیشتر باشد. ختم سوره کافرون از مواردی است که می‌تواند در این امر به کمک افراد بیاید.

امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: «کسی که سوره «قل یا ای‌ها الکافرون» و «قل هو الله احد» را در نماز واجب خود بخواند او و پدر و مادرش و اولاد آن دو و همه را بیاموزد و چنانچه از اشقیاء باشد نام او را از دیوان آن‌ها محو کرده در دیوان افراد خوشبخت ثبت فرماید و او را در این جهان سعادتمند گرداند و شهید بمیراند و شهید محشورش فرماید.»

 

حکم فقهی :

طبق فتوای فقهای شیعه، اگر نمازگزار پس از خواندن سوره حمد، سوره کافرون یا توحید را آغاز کرده باشد، نمی تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند؛ اما در سایر سوره ها اگر به نصف سوره نرسیده باشد، می تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند.

 

ختم سوره کافرون در صبح جمعه:

یکی از ختم‌های مجرب و محبوب در میان مسلمانان ختم سوره کافرون در صبح جمعه است.

پیامبر اکرم (ص) دراین باره می‌فرمایند:

«هر کس در بامداد بعد از نماز صبح روز جمعه قبل از طلوع آفتاب ده بار این سوره را بخواند و صد بار صلوات بفرستد به این نحو:

«اَللّهمّ صَلِّ عَلَی النَّبِیِّ الاُمِّیِّ مُحَمَّدٍ و آلِهِ و سَلِّم»

هر مراد و مقصودی داشته باشد به یاری حق‌تعالی و بدون تردید برآورده می‌گردد و راوی می‌گوید: من آن را کراراً تجربه کرده‌ام.

 

 

خواص سوره کافرون برای ازدواج:

خواص سوره کافرون برای ازدواج به گونه ای است که اگر آنرا به درستی انجام دهید رابطه تان طوری گرم و پر از عشق و محبت می شود که حتی فکرش را هم نمی کردید و خواهید دید که معشوقتان در کوتاهترین زمان تصمیم به ازدواج با شما میگیرد.

برای اینکار مقداری نمک بردارید و ۱۲ مرتبه سوره کافرون را بر آن بخوانید و نمک ها را در آتش بریزید و بسوزانید.

موسسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم  آیات قرآن و درک و فهم پیام های الهی اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد.

موسسه دانشیاران عرضه کننده انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

 

 انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب جزوات و مقالات

چاپ رایگان کتاب با عناوین مختلف ‚شماره تماس با مدیریت 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja