خواص عرق گل ختمی

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان عرضه محصولات در سراسر کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

 

 

گل ختمی :

گیاهی چند ساله است گیاهی با ساقه ایستاده کرک دار و سبز روشن برگهایش گرد و سبز روشن می باشد. بیشتر  بعنوان گل زینتی در باغچه ها کاشته می شود طول ان به 2 متر میرسد .گل ختمی گل‌هایی بزرگ و پرجلوه به رنگ‌های صورتی، بنفش روشن، قرمز، سفید، بنفش و زرد دارد. گل‌های این گیاه شکلی شبیه قیف دارند

گل ختمی گیاهی زینتی است که کاربرد‌های درمانی فراوانی نیز دارد. بعضی افراد از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارشی استفاده می‌کنند. بعضی نیز برای درمان جای زخم و تورم دردناک (التهاب) پوست، گل ختمی را مستقیم روی پوست قرار می‌دهند.

طبع گل ختمی

در طب سنتی گل ختمی دارای طبع سرد و تر(بلغمی)  است. در افراد سرد مزاج بهتر است گل ختمی را با عسل مخلوط کرده و استفاده کنند.

خواص عرق گل ختمی:

عرق گل ختمی و تب

دارای  خاصیت ضد تب بوده و احتقان بینی رو   از بین می برد ، تب بالا و علائم سرماخوردگی رو هم درمان می کنه. مصرف یک فنجان عرق گل ختمی باعث تسکین سوزش های داخلی حاصل از سرماخوردگی می شه.

عرق گل ختمی و گلو درد

عصاره ی حاصل از گل ختمی برای گلودرد مفید بوده .و دمنوش این گلها با مخلوط عسل برای سرفه خشک و سوزش گلو موثر می باشد.

عرق گل ختمی و بهبود زخم ها

گل ختمی باعث کاهش درد و بهبود زخم های چرکی می شه. غیر از مصرف عرق این گیاه، برگ های له شده ی آن بر روی زخم به روند بهبودی و التیام زخم ها کمک می کنه.

عرق گل ختمی و بیماری های دستگاه گوارش

عرق و گیاه گل ختمی هر دو دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده هستن، که این خواص به معالجه مشکلات گوارشی مانند درد شکم، زخم های داخلی، تقویت معده، درمان سندرم روده تحریک پذیر و رفع اسهال می پردازه.  این گیاه توانایی درمان آنترویت، کولیت، زخم معده، زخم دهان و فتق شکم رو هم داره.

عرق گل ختمی و مشکلات تنفسی

مصرف عرق گل ختمی مشکلات تنفسی و احتقان بینی رو هم درمان می کنه. این عرق غشای مخاطی مسدود شده رو پاک کرده و التهاب گلو رو تسکین می ده. به این ترتیب با پاکسازی مخاط و رفع التهابات فرآیند تنفس رو بهبود می بخشه.

عرق گل ختمی و اشتها

عرق گل ختمی در گذشته برای افزایش اشتها استفاده   می کردند، عرق ریشه ی گل ختمی  باعث افزایش اشتها می شود زیرا این ریشه دارای خاصیت نشاسته ای است.  برای افزایش اشتها   دمنوش ریشه و عرق گل ختمی موثر می باشد.

عرق گل ختمی و تندرستی بانوان

مصرف عصاره ی ریشه و گل گیاه ختمی باعث تحریک کلیه و رحم در خانمها می شه. این عمل به طور مؤثر بیرون زدگی واژن رو هم درمان می کنه.

عرق گل ختمی و سوختگی

ریشه و ساقه های گل ختمی باعث رفع سوختگی، بازسازی و رفع تاول می شود، عصاره ی حاصل از این گیاه همچنین تورم و درد سوختگی رو کاهش می دهد. محققان معتقدن این عرق مناطق آسیب دیده از سوختگی رو هیدراته (آبرسانی) می کند.

عرق گل ختمی و گردش خون

در طب سنتی برای بهبود جریان خون عصاره ی گل ختمی بهترین گزینه محسوب می شود، امروزه با تحقیقاتی که روی این گیاه انجام شده این نتیجه به دست آمده که جوشانده حاصل از گل ختمی هم می تونه روال گردش خون رو تقویت بکنه.

عرق گل ختمی و سلامت مو

شستن موهای سر با ترکیبی حاصل از آب و گل ختمی، موها را درخشنده و صاف می کند. این ماده به عنوان یک نرم کننده گیاهی مؤثر عمل می کنه که موها رو از خشکی نجات میدهد. استفاده از عرق گل ختمی به صورت کلی موجب بهبود سلامت مو می شود.

مواد معدنی و ترکیبات گل ختمی:

ریشه گیاه ختمی از ترکیبات شیمیایی مانند موسیلاژ، فلانوئیدها، گلیکوسایدها، سیانیدین، آلتین و آنتوسیانین تشکیل شده است. در این گیاه مواد نشاسته‌ای، قندی، چربی و اسانس نیز موجود است. این نکته قابل ذکر است که این گیاه نسبت به دمای بالا و الکل واکنش نشان می‌دهد و خواص آن کاهش پیدا می‌کند.

مضرات مصرف زیاد عرق گل ختمی

استفاده ی بیش از حد عرق گل ختمی مانند مصرف زیاد گیاهان دارویی دیگردارای مضراتیه و ممکنه باعث ضعف بینایی، کم اشتهایی، ناراحتی ریوی و معده و حتی سقط جنین هم بشود. توصیه می شه که زنان باردار و مادران شیرده از مصرف بی رویه ی این عرق پرهیز کنن.

برای مصرف در کسانی که سرد مزاج هستن، بهتراست که این عرق رو در مخلوط را با عسل استفاده شود.

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان عرضه محصولات در سراسر کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja