مراحل طراحی جلد کتاب در انتشارات دانشیاران

اطلاع از روندی که برای طراحی جلد کتاب به کار گرفته می‌شود، اجازه می‌دهد که بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و نتیجه کار با رضایت بیشتری همراه خواهد بود. یکی از مهمترین‌بخش ‌هایی که برای طراحی جلد کتابباید به آن توجه شود. اطلاع از فضای کلی کتاب است (که البته با طراحی جلد مجله مشترک است). به این ترتیب نشست با نویسنده کتاب می‌تواند. برای حرفه‌ای‌تر شدن کار بسیار عالی باشد.

استفاده از نظرات مولف

ضمن صحبت با نویسنده کتاب مشخص می‌شود. که محتوا در چه مسیری حرکت کرده است. به این ترتیب طراحی جلد کتاب می‌تواند بر اساس رویکرد‌های داخلی کتاب به شکل منسجم‌تری پیش رود. یک طراح موفق به طور کلی می‌بایست. قسمت‌‌های مهم کتاب را مطالعه نماید تا مشخص شود که‌ایده مناسب برای طرح جلد کدام است. بنابراین ارتباط با نویسنده کتاب به طور کلی می‌تواند. نقش مهمی در نتیجه نهایی داشته باشد.

مراحل طراحی جلد کتاب در انتشارات دانشیاران

  • عنوان کتاباولین گام مهم در طراحی جلد کتاب جاگذاری المان‌‌های روی جلد است. حال یعنی چه؟ به طور کلی آمار‌ها و ارزیابی‌‌هایی که در طیف سلیقه‌‌های مختلف نشان می‌دهد، عنوان کتاب می‌بایست در نیمه بالایی کتاب قرار بگیرد. این موضوع از چندین حیث اهمیت دارد. اول اینکه کتاب در ویترین کتاب فروشی به طور واضح دیده می‌شود. و مشخص می‌شود. که موضوع کلی کتاب در چه فضایی است.
  • فونت و رنگ جلد: ورد بعدی فونتی است که می‌بایست استفاده شود، فونت به کار رفته می‌بایست واضح باشد بنابراین انتخاب رنگ برای فونت بسیار عالی است، همینطور نیاز است که سلیقه طراح و موضوع کتاب در انتخاب فونت به طور دقیق به کار گرفته شود.
  • سوتیترموضوع دیگری که در طراحی جلد کتاب نیاز به دقت است سوتیتر است، سوتیتر به توضیحی گفته می‌شود که در مورد عنوان و همینطور موضوع کتاب لحاظ می‌شود و عموماً پس از تیتر اعمال می‌شود، این گزینه می‌بایست در راستای عنوان انتخاب شود و چه خوب است که طراح بتواند سوتیتر را به صورت مکمل در نظر بگیرد.
  • نام نویسنده

    نیاز است که بر روی جلد کتاب از کلمه نویسنده یا گردآوری‌کننده استفاده شود که گا‌ها مترجم کتاب نیز اعمال می‌شود که می‌بایست بر اساس اهمیت کتاب در فاصله‌ای مشخص از عنوان چاپ شود این فاصله در وضعیت سلیقه‌ای قرار دارد و طبق نظر طراح و همینطور کاربر ارزیابی می‌شود. فونتی که برای این گزینه به کار می‌رود می‌بایست از فونت عنوان کتاب و سرتیتر کوچکتر در نظر گرفته است.

  • لوگوی ناشرنام ناشراز‌بخش ‌های بسیار مهم در طراحی جلد کتاب است که می‌تواند به همراه آرم و یا بدون آرم اعمال شود، البته گا‌ها فقط آرم چاپ می‌شود. استفاده از نام ناشر سبب ارتباط بهتر مخاطب با کتاب می‌شود
  • رنگ جلد کتابدر مورد رنگ به کار رفته بر روی طراحی جلد کتاب می‌تواند رویکرد‌های مختلفی را در نظر گرفت. رنگ می‌تواند به صورت یک دست با بقیه قسمت‌‌های کتاب انتخاب شود یا می‌تواند از رنگی کاملاً مجزا استفاده نمود.
  • تصاویر در جلددر صورتی که موضوع کتاب عمومی یا public باشد استفاده از تصاویر و عکس‌‌ها می‌تواند بر روی جلد یک انتخاب هوشمندانه باشد در صورتی که کتاب در لیست کتب غیر پابلیک قرار دارد، اشکال و فرم‌‌ها انتخابهای بهتری هستند. در طراحی جلد کتاب انتخاب تصویر درست بر روی جلد بسیار مهم است در جلب توجه کاربر تأثیر‌گذار است.
  • نکته مهم:
  • یک نکته مهم برای طراحی کتاب این است که بهتر است المانهایی که بر روی جلد استفاده می‌شود به داخل کتاب نیز وارد شود. در واقع انتخاب المان‌‌های درست سبب می‌شود. که یک مسیر جهت دار ایجاد شود. این موضوع از دید روانشناسان نیز مورد تأیید قرار گرفته است. و سبب می‌شود. کاربر رغبت بیشتری برای بازدید‌بخش ‌های داخلی کتاب داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *