مضرات گرده گل

کالا ارزان ‚عرضه کننده محصولاتی با کیفیت و ارزان در کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

مضرات گرده گل

گرده گل عسل:

گرده گل یا پولن ماده بسیار ریزی است که گیاهان برای ادامه بقای خود بر روی گلهای خود بصورت گرده های ریز و به رنگهای مختلف تولید می کنند دانه های گرده در حقیقت هرکدام یک سلول نر آن گیاه می باشد که مواد لازم برای تلقیح سلول های ماده را در خود نهفته است و تولید مثل گیاه را از طریق آن برای ادامه حیات مهیا می کند. و نیز یکی از فرآورده‌های مهم زنبور عسل به شمار می‌رود که خواص درمانی ویژه‌ای دارد و به عنوان یک ماده‌ی تقویتی هم برای زنبور و هم انسان کاربرد دارد.

یکی از عوامل انتقال این سلول های نر به دیگر گیاهان حشرات می باشند و زنبورها نیز از جمله این حشرات مفید برای ادامه زندگی بر روی زمین می باشند.

گیاهان با تولید شهد ‚حشرات بخصوص زنبور ها را به سمت خود فرا می خوانند و گرده‌های گل پس از نشستن زنبور روی گل به پاها و پرز‌های بدن زنبور می‌چسبند و زنبور با جابجایی و نشستن بروی گل‌های دیگر آن‌ها را پخش می‌کند.هر زنبور در هر پرواز خود تقریبا 20میلی گرده را با خود حمل می کند و در مسیر بازگشت آن را با شهد گل ترکیب کرده در پشت پاهای خود که حالت سبد دارد ذخیره می‌کند و آن را به کندو می‌برد.

گرده های گل جمع آوری شده  غذایی اصلی زنبورهای جوان و لاروهاست و چون گرده گل سرشار از پروتئین و مواد معدنی دیگر است نقش بسیار مهمی در تخم‌ریزی ملکه و افزایش جمعیت زنبورها دارد. به همین دلیل است که در فصل بهار به  علت زیاد بودن گرده در طبیعت، زنبورداران اقدام به افزایش جمعیت کلنی‌ زنبور های خود می‌کنند.

 طرز جمع آوری گرده گل :

زنبوردارن برای جمع آوری گرده گل بعد از این که زنبور‌ها به قدر کافی برای مصرف خود گرده جمع آوری کردند. در ورودی کندو از تله‌ی گرده استفاده می‌کند تا هنگامی که زنبور داخل کندو می‌شود گرده ها به تله گیر کند و داخل ظرفی که در پایین کندو قرار دارد بیفتد.
گرده گل طبیعی در عین اینکه انرژی زیادی داره، ماده‌ای با کالری کم محسوب میشه و از این نظر برای چربی سوزی و لاغری بسیار مفیده. گرده گل زنبور عسل رو برای درمان بیماری‌های پروستات، دیابت، لاغری و باروری مردان و زنان استفاده می‌کنن

شکل ظاهری و طعم گرده گل:

گرده های گل جمع آوری شده توسط زنبورها با توجه به انواع گلها و رنگهای آنها طعم و رنگ مخصوص به آن گلها را داراست . زنبور عسل گرده‌هایی که به بدنش چسبیده را به شکل گلوله‌های کوچکی در پشت پای خود ذخیره می‌کندپس رنگ گرده وابسته به گلهایی دارد که زنبور ها از آنها تغذیه می کنند .به همین دلیل گرده گل معمولا در رنگ‌های مختلفی مثل زرد، نارنجی، سبز، قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره به می باشند.. طعم گرده نیز مانند رنگ آن  منبع گرده وابسته است و ممکن است طعم گرده‌های یک منطقه با منطقه‌ی دیگر متفاوت باشند. اما به طور کلی طعم گرده گل تلخ و کمی شیرین است.

ترکیبات گرده گل:

گرده گل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، آنزیم‌ها و اسید‌های آمینه ضروری است و نیز  سرشار از فلاونوئیدها (آنتی اکسیدان‌ها)، پروتئین بالا و حاوی بیش از 96 ماده مغذی ضروری است.

پزشکان و متخصصان آن را به عنوان یک غذای فوق‌العاده و کامل، به دلیل ترکیبات غنی از مواد مغذی آن که شامل توکوفرول، نیاسین، تیامین، بیوتین، اسید فولیک، پلی فنول‌ها، رنگدانه‌های کاروتنوئیدی، فیتواسترول‌ها، آنزیم‌ها و کوآنزیم‌ها است، معرفی می‌کنند.

نکته بسیار مهم در مورد این ترکیبات این است که بسته به منبع گرده و اینکه گرده از چه منطقه‌ای جمع آوری شده باشد، میزان این ترکیبات می‌تواند متغیر باشد. به عنوان مثال ممکن است میزان پروتئین‌های موجود در یک گرده بسیار کم و در گرده‌ی دیگری بسیار زیاد باشد.

خواص درمانی گرده گل:

با توجه به اینکه گرده گل سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین می باشد‚ از آن برحسب دارا بودن این ترکیبات برای درمان برخی از بیماریها از قدیم الایام بهره می بردند.

از جمله خواص درمانی گرده گل به موارد زیر اشاره شده است:

1. اثرات آنتی اکسیدانی گرده

2. گرده و تورم خوش خیم پروستات

3. گرده برای درمان ضعف پیری

4. موثر در درمان برخی بیماری‌ها عصبی

5. اثر گرده بر آنمی (کم خونی)

۶. کاهش ریسک بیمارهای قلبی و کاهش کلسترول و چربی خون

۷. ممکن است باعث تقویت عملکرد کبد شود

۸. خواص ضد التهابی گرده گل

۹. ممکن است به بهبود زخم و جلوگیری از عفونت کمک کند

۱۰. باعث کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی می‌شود

 

مضرات مصرف گرده گل :

مضرات گرده گل

اگر چه مصرف گرده گل برای همه افراد بی‌خطر است و فواید سلامتی زیادی برای آن‌ها دارد، اما مانند هر فرآورده طبیعی دیگری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بعضی از افراد شود به همین دلیل آگاهی از مضرات مصرف گرده گل بهترین روش برای جلوگیری از عوارض مصرف آن می باشد

بهتر است در ابتدا برای اطمینان از عدم حساسیت به گرده گل مقداری کمی از آن را در حدود یک سوم قاشق چای خوری و حتی کمتر مصرف کنیم تا از مضرات گرده گل آگاه شویم و اگر حساسیتی مشاهده نکردیم هر روز کمی به مقدار آن اضافه کنیم تا مقدار دلخواه خودمان برسد.

عوارض و مضرات مصرف گرده گل :

  • افرادی که آلرژی فصلی دارند ممکن است به این ماده نیز حساسیت داشته باشند و برای آن‌ها ایجاد مشکل کند.
  • همچنین کسانی که دارای ناراحتی‌های تنفسی همچون آسم هستند بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند
  • در صورت مشاهده حساسیت بعد از مصرف گرده گل حتما مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 عسل طبیعی :

از جمله مواد غذایی با خواص درمانی فراوان می باشد که از شهد گلها توسط زنبورفراوری می شود.ویکی از معجزات طبیعت برای ادامه حیات انسان می باشد که برای درمان امراض گوناگون از با توجه به خواص انواع مختلف از آن استفاده می شود.بهترین عسل طبیعی عسلی است که بدون دخالت انسان و بطور طبیعی توسط زنبور ها تولید می شود که به آن عسل وحشی می گویند.

 عسل طبیعی به‌هیچ‌عنوان تاریخ‌مصرف نداشته و برای صدها سال و بدون هیچ افت کیفیتی سالم باقی می‌ماند.

خواص عسل بسیار شبیه به شهد گلی است که از آن به‌دست‌ میاید.

 طبع عسل های طبیعی بر سه نوع می باشد :

  • عسل با طبع گرم (مخصوص افراد بلغمی و سوداوی)
  • عسل طبع سرد (مناسب برای صفراوی ها و دموی ها)
  • و عسل با طبع معتدل (سازگار با همه مزاج ها)

 نحوه مصرف عسل:

عسل را می‌توان به روش‌های زیر مصرف کرد:

  • هنگام گلودرد یا سرفه، عسل را به یک نوشیدنی گرم اضافه کنید
  • با شروع علائم سرماخوردگی عسل با لیموی تازه  مصرف کنید
  • قبل از خواب عسل با آب ولرم بخورید
  • در شروع روز و برای صبحانه عسل میل کنید
  • برای درمان آکنه از فواید عسل و دارچین استفاده کنید و آن را روی آکنه بصورت ضماد بمالید

خواص درمانی عسل طبیعی:

همه ما می‌دانیم عسلی که طبیعی باشد خواص بسیار زیادی دارد.عسل می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مفیدی داشته باشد.

درمان زخم و بهبود سوختگی:

از عسل می‌توان برای بهبود زخم‌های مختلفی چون زخم سوختگی، زخم بستر و همینطور زخم‌های عفونی و مزمن استفاده کرد. عسل در درمان عفونت‌های به جا مانده از عمل سزارین بسیار کارآمد است. می‌توان از عسل به عنوان یک دیواره دفاعی جایگزین برای زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده کرد.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی:

عسل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. وقتی سرما می‌خورید مصرف عسل و آب لیموی تازه می‌تواند به بهبود شما کمک زیادی کند .

تنظیم قند خون و پیشگیری از چاقی:

مصرف عسل تاثیر بسزایی در پیشگیری از چاقی و همینطور تنظیم قند خون دارد.

پیشگیری از زخم معده:

مصرف یک قاشق چای خوری عسل در معده خالی می‌تواند مانع رشد باکتری خطرناکی به نام Helicubacter شود که علت ایجاد اغلب زخم‌های معده است.

خاصیت ضد باکتریایی:

عسل می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضد میکروبی موضعی در برابر عفونت باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، کمک زیادی کند.

 

آشنایی با طبقه بندی انواع عسل:

عسل ها متناسب با منبع، زمان تولید و رنگ آن ها طبقه بندی می شود، که در هنگام خرید می توانید نسبت به نوع استفاده و کاربرد آن به طبقه بندی انواع عسل دقت نمود.

  •  متناسب با منبع شهد گل
  •  متناسب با زمان تولید
  •  متناسب با رنگ عسل

 

انواع عسل متناسب با منبع شهد گل:

انواع عسل ها نسبت به منبع شهد گل به دو دسته ی عسل تک گل و عسل چند گل تقسیم بندی می شود که هر کدام خواص خود را دارند.

  1. عسل تک گل

این عسل از شهد گل های خاص بدست می آید. اگر بیشتر پوشش گیاهی یک دشت از یک نوع گیاه باشد‚ زنبورعسل بیشتر شهد گل‌های همان گیاه را به عسل تبدیل می‌کندکه به آن عسل تک گل می گویند.عسل تک گل می توان به عسل شبدر، عسل اقاقیا، عسل قنقال و عسل آفتابگردان اشاره نمود.

  1. عسل چند گل

این عسل از روی چندین گل جمع آوری می شود . انواع عسل چندگل عبارت انداز: عسل کوهستان، عسل مرکبات و انواع درختان می باشد.

۳. عسلک

زنبور عسل تقریبا از هر ماده‌ی شیرینی که در دسترسش باشد برای تولید عسل استفاده استفاده می‌کند. هنگامی که زنبور به جای تغذیه از شهد گل‌ها از شیره‌ی به وجود آماده توسط حشرات دیگر بر روی درختانی مثل افرا و بلوط و خارشتر برای تولید عسل در کندو استفاده می‌کند که به آن عسلک می‌گویند. عسلک نیز مانند عسل طبیعی خواص بسیاری دارد و یکی از تولیدات ارزشمند زنبور عسل به شمار می‌رود.

متناسب با زمان تولید:

زمان تولید انواع عسل در دو بازه انجام می شود که به دو دسته عسل بهاره و عسل پاییزه اشاره نمود. عسل بهاره در که در اوایل بهار از از درختان مرکبات و اقاقیا جمع آوری می شود.

متناسب با رنگ عسل:

رنگ عسل نشان دهنده ی نوع عسل و محل جمع آوری شهد می باشد که به سه دسته: عسل بی رنگ مانند عسل اقاقیا، عسل زرد رنگ مانند عسل اسپرس و عسل قرمز رنگ مانند عسل آویشن تقسیم بندی می شود.

معرفی گیاهان عسل زا

گیاهان زیادی در تولید انواع عسل نقش دارند که از گل ها ی آنها شهد ترشح می شود. اما قابل ذکر است که تعدادی از گیاهان می باشد که نوش ترشح کرده و ماده خام زنبور عسل را تهیه می نماید. از مهم ترین گیاهان عسل زا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. یونجه ها: یونجه های معمولی و باغی
  2.  شبدر: شبدرهای سفید، قرمز و شیرین
  3.  گیاه وحشی: آویشن، گرز، گون و…
  4. دیگر گیاهان: اسپرس، اقاقیا، گشنیز، توت فرنگی، تمشک، بید، مریم گلی و..

 

عسل چگونه فراوری می شود؟

زنبورهای عسل حشرات کوچکی هستند که عامل اصلی تولید عسل این نعمت الهی می باشند.زنبورهای کارگرگرده ها و شهد گلها راجمع آوری کرده و به کندوها منتقل می کنند ‚از طریق دهان گرده ها و شهد های جمع آوری شده را به زنبور های دیگر منتقل کرده و هر کدام آنزیم مهمی را بدان اضافه می کنند که شهد را تجزیه و خاصیت ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتری رابه آنها می افزایند و سپس به عنوان قند های ساده (در درجه اول فروکتوز و گلوکز) در لانه زنبوری، جایی که زنبورهای کارگر آن را پخش می کنند، ذخیره می کنند. جریان هوا و گرمای طبیعی باعث تبخیر بیشتر آب موجود در ترکیب می شود. سپس زنبورها شانه عسل را با موم می پوشانند.

عسل تولید شده توسط زنبور داران استخراج شده سپس برای پاک کردن عسل از آلودگی ها وقطعات موم  و بالهای حشرات صاف می شوند.به این محصول عسل خام یا فیلتر نشده هم می گویند. اما اکثر تولید کنندگان عسل را پاستوریزه می کنند تا مخمر موجود در آن از بین برود و باعث صاف شدن و ماندگاری بیشتر شود.

عسل فراوری شده:

تولید کنندگان عسل خام  را فیلتر کرده تا حباب های هوا و بقایای کوچکتری که طی صاف کردن از بین نمی روند را پاک کنند. این فرآیند باعث می شود عسل برای مشتریان شفاف و جذاب به نظر برسد.

اولترافیلتراسیون عسل چیست ؟

از آنجا که گرده فواید سلامتی دارد ؛اغلب طی پاستوریزاسیون و فیلتراسیون از بین می رود. بسیاری از تولیدکنندگان از این مراحل فراتر می روند و آن عسل” اولترافیلتراسیون” نامیده می شود.

در مرحله اولترافیلتراسیون تقریبا تمام مواد مغذی و گرده های عسل از بین می رود و مانند یک شربت با طعم عسل بعنوان عسل در اختیار مردم قرار داده شود.

 

 

کالا ارزان ‚عرضه کننده محصولاتی با کیفیت و ارزان در کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *