خواص ریواس برای یبوست

کالا ارزان با کیفیت و ارزان در تهران و شهرستانها با دسترسی آسان

تماس با همکاران کالا ارزان باشماره 09201383718

گیاه ریواس :

گیاه ریواس گیاهی به ظاهر شبیه کرفس بوده با طعمی ترش و قابض که در مناطقی کوهستانی با دمای معتدل به صورت خودرو در ماه های اول بهار رشد می کند دارای ساقه هایی نه چندان بلند که تقریبا به ارتفاع 40سانتی متر می رسد . ریشه و برگ های آن سمی بوده و فقط ساقه ای که منتهی به گل می شود و در وسط گیاه رشد می کند خوراکی و قابل مصرف می باشد .

به طور سنتی به دو روش، مزرعه ای یا گلخانه ای کشت می شود. گیاه کشت شده در مزارع ، به طور معمول دارای ساقه های قرمز تیره و برگ های سبز است . ریواس سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها است و کالری اندک دارد. گیاه ریواس هم بصورت خام قابل مصرف هست و هم برای آشپزی و مصارف دارویی کاربردهایی دارد.

عرق ریواس :

عرق این گیاه در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد.از مزایای سلامتی عرق گیاهی ریواس می توان به توانایی بالقوه آن در کاهش وزن ، بهبود هضم، تحریک رشد استخوان، جلوگیری از آسیب دیدگی عصبی، تقویت سلامت پوست، افزایش متابولیسم، بهبود گردش خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد. این عرق گیاهی در صورت استفاده مناسب هیچ عوارض جانبی برای بدن ندارد.

 خواص ریواس برای یبوست:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که ترکیب شیمیایی تانن موجود در ساقه این گیاه باعث بهبود هضم مواد غذایی و سلامت روده می شود. برای افرادی که به یبوست دچار هستند و نیازمند مصرف فیبر در طی روز برای کارکرد بهتر روده‌های خود هستند؛ مصرف ریواس خواص زیادی دارد و فیبر موجود در ریواس کمک می‌کند با از بین رفتن یبوست، بسیاری از اختلالات گوارشی بهبود پیدا کرده و همچنین احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش پیدا کند. البته این تنها برای افرادی است که مشکل خاصی ندارند و تنها به یبوست دچار هستند. چنانچه فردی دچار مشکلات مزمن معده یا سایر بخش‌های دستگاه گوارش است، بهتر است پیش از مصرف ریواس با پزشک خود مشورت نماید.

 

طبیعت ریواس :

ریواس طبعی سرد و تر دارد.و برای گرم مزاجان گزینه مناسبی می باشد. البته افراد سرد مزاج باید در مصرف این گیاه و عرق آن بسیار دقت داشته باشند.

مصلح گیاه ریواس :

با توجه به طبیعت سردی که دارد بهتر است در صورت لزوم به استفاده از این گیاه با مصلح آن عسل یا مویز و یا نبات است استفاده شود.

خواص عرق ریواس:

  1. برای خنک کردن کبد می توان از گیاه دارویی ریواس استفاده کرد.ریواس قابض است و عامل تقویت عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است.
  2. جلوگیری کننده حالت تهوع.
  3. مناسب برای رفع تشنگی است.
  4. برای درمان جوش هایی که بر روی پوست به وجود می آید مناسب می باشد.همچنین به ترمیم جراحات، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های پوستی کمک می‌کند.
  5. برای بهبود و کمتر شدن علائم بواسیر نیز مفید است.
  6. جوشانده عرق مرزه، ریشه گیاه ریواس و روغن کنجد برای محکم شدن استخوان ها مناسب می باشد.
  7. کاهنده چربی و کلسترول خون است و از ایجاد لخته در رگ‌ها جلوگیری می‌کندچون رقیق کننده خون می شود.باعث کاهش خونریزی از معده و روده می‌شود.
  8. مناسب افراد کم اشتها می باشد.همچنین اثر ملین داشته و برای یبوست مفید است.
  9. باعث درمان برص که نوعی بیماری است می شود.
  10. ضد درد دندان است.
  11. برای درمان آبله و پیوره مناسب می باشد.
  12. با دارا بودن فیبر و کلسیم بالا یکی از راه های کاهش وزن است چرا که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.
  13. ریواس یرقان ، وسواس ، سستی را درمان می نماید.مسرت‌بخش است و باعث رفع افسردگی می‌شود.
  14. سرگیجه و وزوز گوش را کاهش می‌دهد.
  15. به رفع اختلالات قاعدگی کمک می‌ کندو کاهنده شهوت است.
  16.  لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کاهش می‌دهد.

نسخه درمانی ریواس:

برای درمان کم‎خونی، از ریشه خشک شده ریواس یا شربت آن همراه با غذا استفاده کنید.

جهت رفع درد، ناراحتی، گاز و نفخ معده ۱۵ گرم پودر ریشه ریواس را برای ۲۰ دقیقه در ۳۰۰ سی‎سی آب جوش دم کنید و قبل از غذا یک استکان از آن بنوشید.

برای استحکام استخوان‌ها، ریشه ریواس را همراه با عرق مرزه در روغن کنجد بجوشانید و بعد از ولرم شدن آن را روی بدن ماساژ دهید.

جهت  بیماری برص ریشه ریواس را به ‎ صورت پودر درآورده با عسل مخلوط کنید و در محل بمالید.

برای درمان آبله، پیوره و دندان درد، ساقه ریواس را بجوشانید و به ‎صورت ضماد روی محل قرار دهید. همچنین می‌توانید خود ریواس را بجوید.

درمان سرفه‌های کهنه و زیادی صفرا گرد ریشه ریواس را با لعاب به دانه، به‎صورت حبّ درآورده و زیر زبان قرار دهید.

 

طرز تهیه دمنوش گل ریواس:

تهیه این دمنوش در منزل بسیار راحت است. ابتدا باید مقداری گل ریواس را از عطاری های محل خود خریداری کنید. سپس مقداری آب را درون یک قوری ریخته و بر روی شعله قرار می دهیم. بعد از به جوش آمدن آب مقداری گل ریواس درون قوری ریخته و شعله را کم می کنیم.

اجازه می دهیم نوشیدنی ما به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد. سپس آن را با استفاده از یک توری صاف کرده و درون یک استکان می ریزیم. شما می توانید برای شیرین کردن دمنوش گل ریواس خود از شیرین کننده های مختلف استفاده کنید.

مسمومیت غذایی ریواس:

برگهای مثلثی این گیاه ، دارای اسید اگزالیک بسیار بالایی هستند که در صورت مصرف باعث بیماری های شدیدی در افراد می شود و در نتیجه این باور عمومی وجود دارد که ریواس یک گیاه سمی می باشد. اگر این گیاه در معرض سرمای شدید قرار گیرد، اسید اگزالیک می تواند به داخل ساقه منتقل شده و باعث مسمومیت غذایی شود بنابراین حتماً آن را در فضای گرم یا معتدل ذخیره کنید، دقیقاً مانند آب و هوایی که در آن به طور معمول رشد می کند.

 

ارزش غذایی عرق ریواس :

ریواس و عرق آن دارای کربوهیدرات کم، ویتامین C، ویتامین های ب کمپلکس، فیبر، کلسیم و پتاسیم است و گفته می شود سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. همچنین دارای مقدار مناسبی ویتامین K می باشد که برای سلامت استخوان های بدن بسیار مفید است و به دلیل پتانسیل آن در محدود کردن آسیب های عصبی در مغز، در درمان بیماری آلزایمر نیز بسیار مفید می باشد. ریواس مانند دیگر میوه‌ها و سبزیجات فیبر زیادی دارد. میزان فیبر موجود در ریواس تقریبا به اندازه‌ی فیبر سیب، پرتقال و کرفس است.تقریبا  ۱۰۰ گرم از آن ۲۶ تا ۳۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند.

 

همه کاربردهای ریواس:

جهت بهره‌مندی از خواص ریواس حتما لازم نیست آن را بخورید. ریواس علاوه بر اینکه بر ارگان‌های داخلی بدن تاثیر می‌گذارد کاربردهای ویژه دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه:

 جهت پاک کردن آثار سوختگی از ظروف، مقداری ریواس را همراه با آب در آنها بجوشانید. اسید موجود در ریواس چربی‌های سوخته و چسبیده به ته ظرف را پاک می‌کند.

 برگ‌های ریواس به دفع حشرات موزی کمک می‌کنند.

– مصرف جوشانده ریشه ریواس روی موها باعث طلایی شدن موهای قهوه‌ای رنگ می‌شود. برای روشن شدن مو همچنین می‌توانید 50 گرم ریواس را در یک لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید. سپس این محلول را صاف کرده و موها را چندبار با آن خیس کنید.

– استفاده از ترکیب ریواس رنده شده با آبلیمو یا ریواس له شده با مقداری سرکه به روی پوست باعث از بین رفتن جوش و لک می‌شود.

– برای رفع جای باقی مانده از جوش‌ها، مقداری پودر گل ریواس را با یک قاشق ماست مخلوط کنید و هفته‌اى سه بار به ناحیه مورد نظر بمالید.

نکات لازم برای پختن ریواس :

هنگام خرید، ساقه‌های جوان و ترد ریواس‌ را انتخاب کنید. برای آماده‌سازی آن نیز باید ریواس را پوست کنده، خرد کنید و بشویید. بهتر است بیشتر از قسمت‌های ترد، نازک و روشن ریواس استفاده کنید زیرا قسمت‌های سبز‌ و تیره‌تر آن کمی به تلخی می‌زنند.

قسمت‌های سفت‌تر آن هم بعد از پخت ریش‌ریش می‌شوند و سفت باقی می‌مانند. لازم به ذکر است که ریواس برای پخت به یک جوش کوتاه احتیاج دارد و اگر مدت طولانی روی حرارت بماند، له می‌شود. به همین دلیل باید آن را در پایان پخت به غذا اضافه کرد. همچنین به دلیل اگزالات پتاسیم موجود در آن، بهتر است در ظروف فلزی به خصوص مسی پخته نشود زیرا مس با غذاهای اسیدی واکنش‌های مضری ایجاد می‌کند.

 

مضرات ریواس:

هیچ ماده غذایی نیست که کاملاً بدون عوارض باشد. همان طور که میزان کافی از مصرف یک ماده می‌تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد، مصرف بیش از حد آن نیز به بدن آسیب می‌رساند و ریواس نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ریواس بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی اکسالیک اسید است (۴۶۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)،خطر پوکی استخوان رابه همراه داردزیرا زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش و کلیه‌ها و جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم شود.

 مضرات ریواس مربوط به وجود کلسیم اگزالات در این گیاه است. چنانچه ریواس پس از بهار برداشت شود، میزان اگزالیک اسید آن افزایش می‌یابد.پختن ریواس و استفاده از آن در غذاهای پخته شده نیز سبب کاهش اگزالات تا ۸۷ درصد می‌گردد.

مصرف ریواس توسط مادران شیرده نیز ممکن است باعث ایجاد اسهال در نوزادان شود.

برای افرادی که ناراحتی  کلیه و مثانه دارند مصرف آن توصیه نمیشود.

افرادی که دچار مشکل کمبود باکتری‌های مفید گوارشی هستند، همچون اگزالوباکتر فرمیژنز نیز بهتر است ریواس مصرف نکنند.

سدیم بالای این گیاه برای افرادی که از نارسایی قلبی رنج میبرند مضر بوده و نیز باعث افزایش احتباس آب در بدن می‌شود.

چرا ریواس آن‌قدر ترش است؟

ریواس یکی از ترش‌ترین سبزیجات روی زمین به شمار می‌رود. مزه‌ی ترش آن به علت میزان بالای اسید مالیک و اسید اگزالیک موجود در آن است. اسید مالیک یکی از فراوان‌ترین اسیدهای موجود در گیاهان است و به بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مزه‌ی ترش می‌دهد. جالب است بدانید که رشد ریواس در تاریکی باعث می‌شود ترشی آن کمتر شود.

 

کالا ارزان با کیفیت و ارزان در تهران و شهرستانها با دسترسی آسان

تماس با همکاران کالا ارزان باشماره 09201383718

۰ دیدگاه برای “خواص ریواس برای یبوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *