سجده شکر

انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ و نشر کتاب و جزوات دانشجویی

قرآن ‚ادعیه‚ مفاتیح الجنان و…تماس با مدیریت  09201383718

برای خدا نام های نیکی است او را با آنها بخوانید 

 

کیفیت سجده شکر :

در انجام این سجده شرط خاصّى وجود ندارد و به هر صورت که آورده شود، صحیح است. ولى بهتر است مانند سجده نماز، بر هفت عضو سجده کند و پیشانى را بر چیزى گذارد که در نماز بر آن مى گذارد. و افضل آن است که بر خلاف سجده نماز، آرنج را نیز بر زمین بگذارد ،(کافى، جلد 3، صفحه 324، حدیث 14) و سنّت است که نخست پیشانى را بر زمین گذارد، سپس طرف راست صورت را و آنگاه طرف چپ صورت را و در نهایت نیز پیشانى را بر زمین بگذارد،(همان مدرک، صفحه 325، حدیث 17.)

  «سجده شکر» یکی از تعقیبات نماز به حساب آمده است.

سجده کمال انسان و نهایت خضوع در برابر خداوند متعال است، در این هنگام است که انسان خود را نمی‌بیند و تمام عظمت و بزرگی را از آن خداوند می‌داند؛ لذا این حالت، بهترین حالت برای بنده است، خصوصاً هنگامی که توأم با ذکر و شکرگزاری لفظی و قلبی باشد(مرحوم علامه مجلسی، جلد 83 بحار الانوار).

ذکر سجده شکر:
و بدان که سجده شکر بعد از نمازها مستحب مؤکد است و دعاها و اذکار بسیارى در آن حال واردشده است.
از حضرت رضا (علیه‌السّلام) روایت شده: که اگر خواهى در سجده شکر «صد مرتبه» 
«شُکراً شُکراً»

 بگو و اگر خواهى «صد مرتبه» 

«عَفْوَاً عَفْوَاً»
و نیز از آن حضرت نقل شده: کمترین ذکرى که در این سجده گویند، آن است که «سه مرتبه» بگوید: 
«شُکْرَاً لِلّه»

 اذکار سجده شکر  :

مرحوم «شیخ طوسى» در «مصباح المتهجّد» در بخش سجده شکر فرموده است:

مستحب است در سجده براى برادران مؤمن خویش دعا کند و بگوید:

اَللّهُمَّ رَبَّ الْفَجْرِ وَاللَّیالِى الْعَشْرِ، وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ، وَاللَّیْلِ اِذا یَسْرِ، وَرَبَّ

خدایا اى پروردگار سپیده دم و شبهاى ده گانه و شفع و وتر (و پروردگار) شب هنگامى که بگذرد و پروردگار

کُلِّ شَىْء، وَاِلهَ کُلِّ شَىْء، وَ خالِقَ کُلِّ شَىْء، وَمَلیکَ کُلِّ شَىْء، صَلِّ

همه چیز معبود همه چیز و آفریننده همه چیز و مالک هر چیز درود فرست

عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَافْعَلْ بى وَبِفُلان وَفُلان ما اَنْتَ اَهْلُهُ، وَلا تَفْعَلْ بِنا ما

بر محمّد و آل او و انجام ده درباره من و فلانى و فلانى آنچه را تو شایسته آنى و انجام مده درباره ما آنچه

نَحْنُ اَهْلُهُ، فَاِنَّکَ اَهْلُ التَّقْوى وَ اَهْلُ الْمَغْفِرَهِ.(مصباح المتهجد، صفحه 241.)

را ما سزاوار آنیم زیرا که تو اهل تقوا و اهل آمرزشى.

به جاى «بِفُلان وَ فُلان» نام افراد مورد نظر را بگوید.

و چون سر از سجده برداشت دست خود را بر موضع سجود خود بکشد و آنگاه به طرف چپ صورت و سپس به پیشانى خویش بکشد و بعد از آن به جانب راست صورت خود دست بکشد و این کار را سه مرتبه انجام دهد، و در هر مرتبه بگوید:

اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، عالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهادَهِ، اَلرَّحْمنُ الرَّحیمُ،

خدایا از آن توست ستایش معبودى نیست جز تو داناى غیب و شهود بخشاینده مهربان

اَللّهُمَّ اَذْهِبْ عَنِّى الْهَمَّ وَ الْغَمَّ وَالْحَزَنَ وَالْفِتَنَ، ما ظَهَرَ مِنْها وَما بَطَنَ.

خدایا دور کن از من اندوه و غم و دگرگونیها و آشوبها را آنچه آشکار است و آنچه پنهان

راز سجده شکر پیامبر (ص)

رسول خدا (ص) همراه جمعی از مسلمانان به مسافرت رفتند، سوار بر مرکبها، حرکت می نمودند، ناگاه دیدند پیامبر (ص) از مرکب پیاده شد و پنج سجده پشت سر هم انجام داد و سپس سوار بر مرکب شده و به پیمودن راه ادامه دادند.
یکی از حاضران عرض کرد: (ای رسول خدا! امروز چیزی (پنج سجده) از شما دیدیم که هرگز چنین چیزی را قبلا از شما ندیده بودیم، رازش چیست؟)
پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: هنگام حرکت، جبرئیل نزد من آمد و مرا بشارت داد که علی (ع) در بهشت است، پیاده شدم و سجده شکر بجای آوردم، هنگامی که سر از سجده برداشتم،

جبرئیل به من گفت: فاطمه (س) در بهشت است، پیاده شدم و سجده شکر بجای آوردم، هنگامی که سر از سجده برداشتم،

جبرئیل به من گفت: فاطمه (س) در بهشت است، به سجده رفتم و سجده شکر بجای آوردم،

هنگامی که سر از سجده برداشتم،جبرئیل به من گفت: حسن و حسین (ع) دو آقای جوان اهل بهشت هستند، سجده شکر بجای آوردم،

هنگامی که سر از سجده برداشتم، جبرئیل گفت: آنانکه ایشان (علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) را دوست دارند، در بهشت هستند، باز سجده شکر بجای آوردم،

وقتی که سر از سجده بلند کردم، جبرئیل، گفت: کسانی که دوستان آنها را دوست دارند، در بهشت هستند، باز سجده کرده و خدا را در سجده شکر نمودم.

سجده شکر از سجده‌های مستحبی است که انجام آن برای شکرگزاری نسبت به نعمت یا دفع بلا سفارش شده است. سجده شکر پس از پایان نماز، چه نماز واجب و چه مستحب به عنوان یکی از تعقیبات پرفضیلت است. برای انجام سجده شکر، رو به قبله بودن و طهارت لازم نیست.

 

 مفاتیح الجنان :

مرحوم شیخ عباس قمی ¸مفاتیح الجنان رابا هدف جمع اوری مجموعه دعاها ‚زیارات و اعمال مخصوص روزها و ماه های سال و نیز مناجات های شبانه برای دلهای پاک شیعیان در سال 1304 تالیف کرده ‚که در سال 1344 در مشهد به چاپ رسیده و منتشر شده

این کتاب به نقل ازمرحوم قمی از کتب شیعه مختلف گردآوری شده از جمله این کتب :

  1. اثبات الهداه نوشته شیخ حر عاملی
  2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
  3. الاختیار نوشته ابن باقی
  4. اربعه ایام نوشته میرداماد
  5. الأزریه مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
  6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
  7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
  8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
  9. الأمان نوشته سید بن طاووس
  10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
  11. بلد الامین نوشته کفعمی

یکی از مشهورترین کتابهای دعا در بین شیعیان مفاتیح الجنان (در لغت به معنی کلیدهای بهشت ها ) بوده و هست و البته معروف ترین ترجمه آن به زبان فارسی از مهدی الهی قمشه ای است. رایج ترین کتابیست که شیعیان در اماکن متبرکه و برای اعمال اکثر اداب و رسومات دینی از آن فیض میبرند

شرحی بر زندگینامه مولف عالیقدر مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی :

یکی از رایج ترین کتابهای ادعیه در بین شیعیان مفاتیج الجنان است‚ کمتر کسی از شیعیان پیدا می شود که در کنار مصحف های خود مفاتیح الجنان را نداشته باشند. در هر خانه ای که قرآن تلاوت می شود فراز های از مفاتیح الجنان نیز تلاوت می شود.

مفاتیح الجنان به تالیف حاج شیخ عباس قمی که  از بزرگان شیعه و عالم و محدث در قرن 14 و از شاگردان میرزا حسین نوری بود. ایشان از معلمان و مدرسان اخلاق اسلامی در بین مردم و حوزه های علمیه زمان خود بود‚ مفاتیح الجنان ‚سفینه البحار و منتهی الامال ‚بیت الاحزان از تالیفات مشهور ایشان بوده ‚شیخ عباس قمی در سال ۱۲۹۴ قمری در شهر قم متولد شد. پدرش ایشان حاج محمدرضا قمی مردی با تقوا و آشنا به احکام اسلامی ‚ از معلمان اخلاق بوده که مردم از او به نیکی یاد می کردند.

کمالات روحی و عظمت دانش و علم ایشان از آثار و تالیفاتشان کاملا هویداست ‚ آثار شیخ عباس قمی در زمینه ها و علوم مختلفی مانند تاریخ، رجال، تراجم، علوم قرآن، اخلاق، عقاید و علم حدیث ائمه شیعیان نمایانگر ارادت و مهر و محبت ایشان به اهل بیت (ع) می باشد.

مرحوم محدث قمی پس از سالها تلاش برای زنده نگهداشتن حرمت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و تحمل سختی ها برای خدمت به اسلام و شیعیان ‚در شب 22 ذی الحجه سال 1359 ق. بدرود حیات گفت و در نجف صحن مطهر امام علی علیه السلام در جوار استادش مرحوم حاج حسین نوری به خاک سپرده شد.

 

 

کلام آخر:

موسسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم کتاب مفاتیح الجنان اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد. موسسه دانشیاران عرضه کننده

انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja