فضیلت سوره جمعه

انتشارات دانشیاران مرکز چاپ و نشر کتب ‚جزوات و مقالات مولفین گرامی

چاپ و صدور مجوز رایگان برای مولفین گرامی ‚تماس با مدیریت 09201383718

فضیلت سوره جمعه

معرفی سوره جمعه :

سوره جمعه شصت و دومین سوره از سوره های مدنی بوده که در جزء28 مصحف کنونی جای گرفته این سوره حاوی 11 آیه 177 کلمه و 768 حرف می باشد. سوره جمعه جزو سوره های مسبحات بوده زیرا با تسبیح خدا آغاز می شود.

اسم این سوره از آیه نهم آن برگرفته شده به بیان دیگر خداوند برای اعلام حکم نماز جمعه و فضیلت و عظمت آن نام این سوره را جمعه نهاده همچنین خداوند در این سوره به مسلمانان دستور برپایی نماز جمعه داده و می فرماید از خرید و فروش در هنگام برپایی نماز دوری کنند.

متن سوره جمعه :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿١﴾ هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ ﴿٢﴾ وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٣﴾ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿۴﴾ مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿۵﴾ قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿۶﴾ وَلا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ﴿٧﴾ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٨﴾ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩﴾ فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٠﴾ وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَهِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿١١﴾

 

فضیلت سوره جمعه :

هر کس سوره جمعه را قرائت نماید خداوند ده برابر کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند ونیز کسانی که در شهرهای مسلمان نشین به نماز جمعه نمی روند، حسنه عطا می کند.

برای هر مؤمنی لازم و شایسته است که سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را بخواند که اگر چنین کند مانند ان است که همسنگ عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کارهای او و ثواب های او فقط بهشت است.

رسول خدا (ص ) سوره جمعه را بشارتی برای مومنان و سوره منافقون را توبیخی برای منافقان قرار داد به همین سبب نباید قرائت این دو سوره را  در نماز جمعه ترک کرد.

 

آثار و برکات سوره جمعه برای مومنین :

1) دور کننده امور خوفناک

2) برای حفظ زراعت

3) دور کننده وسوسه شیاطین : هر کس شب ها و روزها در صبح و عصر، سوره جمعه را قرائت نماید از وسوسه شیطان ایمن می شود و خداوند گناه آن روز او را می بخشد.

 

آیات مشهور

آیه پنجم ، از مثل‌های قرآنی درباره یهودیان و آیه نهم درباره حکم نماز جمعه از آیات مشهور این سوره است.

آیه ۵

«مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَ‌اهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ‌ یَحْمِلُ أَسْفَاراً﴿۵﴾»
 (مَثَل کسانى که عمل به‌ تورات بر آنان بار شد [و بدان مُکلَّف گردیدند]، آنگاه آن را به کار نبستند، همچون مَثَل خرى است که کتاب‌هایى را بر پشت مى‌کشد.»)

این آیه از مَثَل‌های قرآنی درباره یهودیان زمان پیامبر(ص) است که با وجود تصریح کتاب آسمانی خودشان به نبوت پیامبر اسلام(ص)، به دین اسلام نگرویدند و آنان را مصداق عالمان بی عمل قرار داد.

 

آیه نماز جمعه (۹)

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ‌ اللَّـهِ وَذَرُ‌وا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴿۹﴾»

 (اى کسانى که ایمان آورده‌اید، چون براى نماز جمعه ندا داده شد، به سوى ذکر خدا بشتابید، و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این براى شما بهتر است.»)

 

خواص  سوره جمعه

برای محبت:

  جهت سازش میان زن و شوهر سوره‌ی مبارکه را پنج‌بار تلاوت نمایند.

  برای رزق و روزی :

آیه 4 سوره جمعه بیان می کند که فضل از جانب خداوند است. فقط به خواست و اراده خداوند هر کس را که بخواهد روزی می دهد زیرا او بزرگ است. این سخنان چیزی جز امیدی برای هر مرد و زن مسلمان برای برآورده شدن خواسته ها و برآوردن نیازها نیست.

همچنین آیه 11 تأیید می کند که خداوند بهترین روزی دهندگان است. او قادر است هر آنچه را که مسلمانان نیاز دارند فراهم کند. فقط باید خدا را عبادت کنند و واجبات را انجام دهند و برای روزی دعا کنند.

ختم مجرب برای حاجات:

نوبت این دعا را بخواند بعد تلاوت سوره البته حاجت برآورده می شود

یا مُفَتِحَ فَتِّح یا مُفَرِجَ فَرِّج یا مُسَبِّبُ سَبِّب یا مُیَسِّرَ یَسِّر یا مُسَهِّلَ سَهِّل یا مُتَمِّمَ تَمِّم

ان شاء الله بعد از 41 روز حاجتش برآورده می شود

 

موسسه اتشارات دانشیاران با نگاه کلی به مفاهیم  آیات قرآن و درک و فهم پیام های الهی اشاره ای به اعجاز این کتاب پربهاء داشته و از طرف تمامی شیعیان ارزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را دارد.

موسسه دانشیاران عرضه کننده انواع مفاتیح الجنان ‚قرآن عروس و کتب ادعیه در سایز های مختلف با کیفیت در طرح ها و رنگهای مختلف برای مشتریان محترم می باشد.

انتشارات دانشیاران مرکز چاپ و نشر کتب ‚جزوات و مقالات مولفین گرامی

چاپ و صدور مجوز رایگان برای مولفین گرامی ‚تماس با مدیریت 09201383718

۳ دیدگاه برای “فضیلت سوره جمعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja