روش مصرف گل ختمی

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان عرضه محصولات در سراسر کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

 

 

گل ختمی :

گیاهی چند ساله است گیاهی با ساقه ایستاده کرک دار و سبز روشن برگهایش گرد و سبز روشن می باشد. بیشتر  بعنوان گل زینتی در باغچه ها کاشته می شود طول ان به 2 متر میرسد .گل ختمی گل‌هایی بزرگ و پرجلوه به رنگ‌های صورتی، بنفش روشن، قرمز، سفید، بنفش و زرد دارد. گل‌های این گیاه شکلی شبیه قیف دارند

گل ختمی گیاهی زینتی است که کاربرد‌های درمانی فراوانی نیز دارد. بعضی افراد از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارشی استفاده می‌کنند. بعضی نیز برای درمان جای زخم و تورم دردناک (التهاب) پوست، گل ختمی را مستقیم روی پوست قرار می‌دهند.

 

روش‌های مصرف گل ختمی:

از گلبرگ گل ختمی برای افزودن رنگ به محصولات قنادی و از میوه آن برای افزودن رنگ به نوشیدنی‌ها (غیر الکلی)، ژله، مربا و سوسیس استفاده می‌شود.
برگ‌های جوان آن را به‌صورت خام مصرف کنید یا آن‌ها را به‌صورت سبزی در پختن غذا‌ها به کار ببرید.‌
می‌توانید از گلبرگ‌ها و غنچه‌های این گل در انواع سالاد استفاده کنید.
ساقه‌های جوان آن را نیز می‌توانید به‌صورت خام مصرف کنید.
از این گیاه می‌توانید در خورشت و سوپ استفاده کنید.
با گلبرگ‌های گل ختمی می‌توانید چای گیاهی طراوت‌بخشی تهیه کنید.

یکی از روش های مصرف گل ختمی استفاده از گلبرگ و غنچه های آن در سالاد می باشد. با این روش مواد بسیار مغذی را به سالاد خود اضافه می کنید.

برای دمنوش هم می توانید گل ختمی را آسیاب کرده و مانند چای از آن استفاده نمایید. عسل می تواند یک شیرین کننده عالی برای دمنوش گل ختمی باشد.

شما حتی می توانید از این گل بسیار مفید و دارویی در سوپ نیز استفاده نمایید.

اگر بدنبال یک رنگ دهنده و مواد غذایی خود هستید رنگ برگ های گل ختمی عالی می باشد.

مواد معدنی و ترکیبات گل ختمی:

ریشه گیاه ختمی از ترکیبات شیمیایی مانند موسیلاژ، فلانوئیدها، گلیکوسایدها، سیانیدین، آلتین وآنتوسیانین تشکیل شده است. در این گیاه مواد نشاسته‌ای، قندی، چربی و اسانس نیز موجود است. این نکته قابل ذکر است که این گیاه نسبت به دمای بالا و الکل واکنش نشان می‌دهد و خواص آن کاهش پیدا می‌کند.

طبع گل ختمی:

در طب سنتی گل ختمی دارای طبع سرد و تر(بلغمی)  است. در افراد سرد مزاج بهتر است گل ختمی را با عسل مخلوط کرده و استفاده کنند.

برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.

گل ختمی علاوه بر آن که به دلیل داشتن گل‌های رنگی و بزرگش در تزئین خانه یا باغچه استفاده می‌شود، کاربردهای پزشکی و درمانی هم دارد. برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.

 

خواص گل ختمی برای پوست:

۱. استفاده از گل ختمی به کاهش تاثیر ورم کمک کرده و پوست را جوان‌سازی می‌کند.

۲. فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود. گل ختمی، در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای زخم‌ها بسیار موثر است.

۳. گل ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

۴. یک ترکیب موجود در این گیاه به کاهش سطح هیالورونیداز کمک کرده و همین، تورم را کاهش داده و مانند یک ترکیب ضدپیری عمل می‌کند.

۵. پوست را مرطوب می‌کند وباعث نرمی و درخشش آن می‌شود. این گیاه، پوست را نیز هیدراته کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

 

دوز مصرف گل ختمی:

تعیین دوز مناسب برای مصرف گل ختمی به عوامل زیادی مانند سن، سلامتی و سایر شرایط فرد بستگی دارد. در حال حاضر، اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز مصرف گل ختمی وجود ندارد.این‌طور نیست که محصولات طبیعی همیشه بی‌خطر باشند. فراموش نکنید که توجه به دوز مصرف آن‌ها بسیار مهم است.

مضرات گل ختمی:

گل ختمی برای بیشتر افراد بی خطر است. اما در برخی موارد در مصرف آن باید احتیاط کنید؛ ازجمله:

دیابت: گل ختمی می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. افراد مبتلا به دیابت که از گل ختمی استفاده می‌کنند باید مراقب نشانه‌های کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی باشند و قند خون خود را به‌دقت کنترل کنند.

جراحی: همان طور که گفتیم گل ختمی قند خون را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه در کنترل قند خون در طول جراحی و پس از آن اختلال ایجاد کند وجود دارد؛ درنتیجه بهتر است حداقل ۲ هفته پیش از جراحی، مصرف گل ختمی را متوقف کنید.

بارداری و شیردهی: اطلاع دقیقی از مضرات گل ختمی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. محض احتیاط در این دوران از گل ختمی استفاده نکنید.

محصولات کالا ارزان با کیفیت و ارزان عرضه محصولات در سراسر کشور

تماس با همکاران کالا ارزان با شماره 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *