چربی روغن زیتون

کالا ارزان ‚عرضه کننده محصولات با کیفیت و ارزان در سراسر کشور

تماس با همکارات جهت سفارش با شماره 09201383718

چربی روغن زیتون

زیتون :

زیتون نام میوه ای کوچک تقریبا با وزن 3 ال 5 گرم که برای همه مردم آشناست و یکی از مواد غذایی پرکالری و پر چرب بر سر سفره های ما ایرانی هاست . دو نوع زیتون در ایرانی داریم زیتون سبز و زیتون سیاه که از لحاظ مواد غذایی و ترکیبات کاملا با هم مشابه هستند و تنها تفاوت آنها در زمان رسیدن آنهاست زیتون سیاه زمانیکه نارس است به رنگ سبز بود و زمانیکه می رسد سیاه می شود.

بطور کلی زیتون در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارد.و مصرف آن به همراه غذا بسیار خوشایند است، زیتون یک افزودنی خوشمزه به وعده های غذایی یا پیش غذا ویا دورچین غذا است و اکثر مردم بنابر سلیقه های خود انتخاب میکنند بعضی ها زیتون سبز را دوست دارند و بعضی دیگر از زیتون پرورده، زیتون شور یا زیتون سیاه خوششان می‌آید، در هر صورت، از زیتون تازه تا روغن زیتون و ترشی زیتون را می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص این ماده غذایی مصرف کرد.

میوه زیتون کالری کمتری نسبت به فراورده های خود مانند زیتون شور و یا زیتون پرورده دارد ‚ زیتون کربوهیدرات کمی دارد اما چربی های زیادی دارد.

یکی از فراورده های زیتون که کاربرد زیادی هم در صنعت آشپزی و هم در طب سنتی و صنایع مختلف دارد روغن زیتون می باشد‚ زیتون در کل میوه ای معجزه گر برای حفظ جوانی و استحکام استخوانها می باشد.

واقعیت این است که زیتون‌های سبز و زیتون‌های سیاه شامل مقادیر مغذی مشابهی هستند اما   از نظر رنگ، بافت و طعم کاملاً متفاوت هستند، زیتون سبز بافت سفت‌تری دارد و طعم آن در مقایسه با زیتون‌های سیاه، تلخ است.

ناگفته نماند علاوه بر میوه و روغن زیتون ، برگ درخت زیتون نیز خاصیت درمانی دارد.

طبیعت و مصلحات زیتون در طب سنتی :

زیتون رسیده از نظر طب سنتی گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است و روغن زیتون گرم و خشک است. برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک است.

زیتون در گروه میوه ها و با طبیعت گرم و خشک است. از این رو در طب سنتی از مغز گردو، مغز بادام، سرکه، عسل و شیرینی های طبیعی به عنوان مصلحات زیتون نام برده شده است.

بهترین نوع زیتون :

بهترین نوع زیتون

زیتون ایرانی در 110 نوع وجود دارد که بهترین آنها زیتون سبزو رسیده است.

بنابراین از بهترین نوع زیتون های ایرانی می توان به زیتون سبز رسیده پرورده اشاره کرد. زیتون ها دارای رنگ های مختلف سبز، سیاه، زرد، قرمز، بنفش هستند که بهترین آنها سبز و سیاه هستند. برخلاف باور عموم مردم، زیتون سیاه از ماند زیتون سبز به دست نمی آید و این دو کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. درصد چربی و روغن زیتون سیاه بیشتر از زیتون سبز است و طعم و بوی قوی تری نسبت به زیتون سبز دارد. زیتون سیاه نسبت به زیتون سبز کالری بیشتری و ارزش غذایی بیشتری دارد.  در خرید زیتون بهتر است، زیتون را با هسته خریداری کنید زیرا زیتون هایی که هسته آنها را خارج میکنند برای مدت طولانی در آب و نمک قرار می دهند و پس از مدتی طعم خود را از دست می دهند.

 

ترکیبات موجود در زیتون :

زیتون سبز یا سیاه هر دو ترکیبات مشابهی با هم دارند و غنی از فواید ترکیبات آنها شامل :ویتامین ث، آنتی اکسیدان‌ها مثل فلانوئید و پلی فنول ها، اولئوروپئین، هیدروکسی تیروزول، تیروزول، اسید اولانولیک، کورستین و چندین مواد معدنی ضروری مثل آهن و مس هستند.

درصد چربی روغن زیتون :

درصد چربی روغن زیتون :زیتون حاوی 11 الی 15٪ چربی است که 74٪ درصد آن اسید اولئیک ، نوعی اسید چرب اشباع نشده است . این ماده اصلی ترین ترکیب روغن زیتون است . اسید اولئیک با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های قلبی در ارتباط است . حتی ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند .

 میزان کالری زیتون در 100 گرم:

زیتون حاوی 115 – 145 کالری در هر(100 گرم)، یا حدود 59 کالری در هر10 زیتون است.
ترکیبات غذایی برای 100 گرم از زیتون های رسیده :
  • کالری:115
  • آب:80 %
  • پروتئین:0.8 گرم
  • کربوهیدرات:6.3 گرم
  • شکر:0 گرم
  • فیبر:3.2 گرم
  • چربی:10.7 گرم
  • اشباع شده:1.42 گرم
  • چربی تک غیراشباع :7.89 گرم
  • چندغیراشباع:0.91 گرم

روغن زیتون:

روغن زیتون از فراورده های پرکاربر زیتون می باشد و نیز از پرطرفدارترین روغن های دنیا محسوب می شود  به دو نوع بودار و بی بو دسته بندی می شوند.  البته دسته بندی فرابکر و بکر نیز اخیرا استفاده می گردد. ولی در کل روغن زیتون سالم و اصلی بوی خاص خود را دارد و روغن زیتون تصفیه شده بوی کمتری دارد و همچنین خواص آن از نوع بودار کمتر است.

برخلاف تصور بعضی ها چربی ها همیشه بد نیستند و در حقیقت لازمه یک رزیم غذایی وتغذیه خوب می باشد ‚ زیرا چربی‌ها، کمک خوبی برای جذب مواد غذایی در بدن هستند. و با مصرف روغن زیتون در واقع سلامتی خود را تضمین می کنید.

روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شوند.

روش نگهداری روغن زیتون:

بهترین محل برای نگهداری از روغن زیتون، فضاهای خشک، خنک و دور از نور است. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید روغن زیتون را در معرض گرما، حرارت، نور خورشید و یا جریان هوای گرم یا سرد قرار دهید. همچنین دقت کنید که نگهداری روغن زیتون در ظرف مسی یا آهنی درست نیست.

خواص روغن زیتون برای سلامتی:

۱- کمک به بهبود بیماری قلبی

۲- استرس اکسیداتیو

۳- روغن زیتون یک ضد التهاب است

۴- منبعی از آنتی اکسیدان

۵- برای درمان آلزایمر مفید است

۶- به  استخوان استحکام می بخشد و مانع پوکی استخوان می شود

۷- مناسب برای برخی از سرطان ها بخصوص سرطان سینه زنان

۸- کنترل دیابت نوع ۲

۹- مناسب برای پوست و رطوبت دهی پوست

۱۰- درمان افسردگی و ارامش بخش اعصاب و روان

۱۱- از سکته مغزی جلوگیری می کند

۱۲- از پیری زودرس جلوگیری می کند

۱۳- کاهش سطح کلسترول خون

۱۴- درمان و رفع یبوست و تقویت دستگاه گوارش

۱۵- خواص ضدباکتریایی قوی

 

خواص روغن زیتون برای پوست

 محافظ طبیعی پوست در برابر اشعه UV

مرطوب کننده و تغذیه کننده پوست

کاهش چین و چروک و علائم پیری

پاکسازی طبیعی پوست

مناسب برای رفع تیرگی اطراف چشم

پاک کننده آرایش طبیعی

درمان آفتاب سوختگی

آبرسانی لب ها

مناسب برای درمان آکنه

عوارض جانبی و مضرات زیتون:

  از مصرف بیش از حد زیتون در دوران بارداری اجتناب شود.

 از مصرف بیش از حد عصاره و جوشانده برگ زیتون خودداری کنید.

 افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است با مصرف زیتون، روغن زیتون یا عصاره برگ زیتون دچار کاهش فشار خون شدید و سرگیجه شوند.

 مصرف بیش از حد زیتون ممکن است با تحریک معده، اسهال و کاندیدا همراه شود.

 جوشانده برگ زیتون ممکن است با داروهای کنترل فشار خون و دیابت تداخل داشته و به خونریزی و کاهش لخته شدن خون منجر شود

 مصرف بیش از حد زیتون به دلیل کالری بالا ممکن است باعث چاقی و اضافه وزن شود.

اگر به گرده درخت زیتون آلرژی دارید بهتر است در مصرف فراورده های آن احتیاط شود

زیتون ممکن است حاوی فلزات سنگین و مواد معدنی نظیر بورون، گوگرد، قلع و لیتیوم باشد. مصرف یک مقدار زیاد از فلزات سنگین ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند و ریسک ابتلاء به سرطان را افزایش دهد. با این حال، مقدار این فلزات در زیتون به طور کلی زیر حد مجاز قانونی است. بنابراین، این میوه ایمن در نظر گرفته می‌شود.

تاریخ مصرف روغن زیتون :

در مجموع تاریخ انقضاء زیتون و روغن زیتون تا دو سال منطقی به نظر می رسد. هر چند بستگی به شرایط نگهداری آنها دارد و طبیعتا در جای نامناسب ممکن است به شش ماه هم نرسد و در جای مناسب تا 3 الی 4 سال نیز قابل مصرف باشند.

کالا ارزان ‚عرضه کننده محصولات با کیفیت و ارزان در سراسر کشور

تماس با همکارات جهت سفارش با شماره 09201383718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized with PageSpeed Ninja